...avagy gányolás szupertakonnyal :)
Haló!
Van neked nagykorú autód? Nincs? Akkor te burzsuj vagy :) ...vagy adós :)Nekem van, és alkalmanként javítgatni kell. Most például a kipufogó 'szelelt', ami azért zavart, mert hangos. Én a halk autókat komálom.
Autós javítgatásokat nem szoktam közreadni, többnyire azért, mert ez veszélyes üzem mind a szerelőre, mind a vezetőre, mind pedig a környezetre nézve. Most kivételt teszek, itt ugyanis a lehetséges negatív negatív következmények jelentéktelenek.
Mit kezdhetünk a kilyukadt kipufogóval?
Attól függ, hol és hogyan lukadt ki.
Ha valamelyik dob vagy esetleg a katalizátor válik átlátszóvá, azt cserélni kell. Egyrészt, mert nem megy át a vizsgán a javított dob- legalábbis hivatalosan, másrészt a javítás többnyire költségesebb, mint egy használt vagy egy utángyártott darab.
Ha viszont a dob és a kipufogócső találkozásánál keletkezik a luk, azt érdemes javítani, javíttatni. Egyébként ez a gyakoribb.
Hogyan lehet kipufogót javítani?
Elsősorban hegesztéssel. Ez házilag ritkán kivitelezhető, ezért többnyire költséges, de egy szakszerűen meghegesztett kipufogó egy- két évig általában jó. Azért csak eddig, mert újra ki fog lukadni.
Másodsorban lehet próbálkozni (például) GunGum -mal. Ezt fogom most ismertetni.
Mi is a GunGum?
Szupertakony. Egyszerűen, magyarul. Fantasztikus anyag, nem drága (1-2 ezres), és nem utolsó sorban házilag, szakértelem nélkül is használható. Azért merem ajánlani, mert nekem bevállt. Az első próba óta eltelt 8 hónap, és az anyag még mindig a helyén van:)
Használatát azoknak javaslom, akik nem akarják vagy nem tudják megoldani a kipufogó szakszerű hegesztését.
A GunGum kapható Tescóban! Ez lényeges infó! Nem olyan egzotikus dolog, mint például az Akuvit- amivel jelentősen növelhető a NEM gondozásmentes akkuk élettartama.
Egyébként ez egy Nátrium szilikát tartalmú anyag. Nem tudod, mi az? Oké. Vízüveg. Így sem ? hmm...
" Fémek javítására alkalmazható. Bevett gyakorlat, hogy egy belsőégésű motor kipufogórendszerében bekövetkezett repedéseket nátrium-szilikáttal, vagy rokon vegyületével, magnézium-szilikáttal javítják, ugyanis vízben oldva könnyen felvihető a sérült részre, majd az erős hő hatására a víz elpárolog belőle, így egy üvegszerű, tartós bevonatot képez a sérült részen. Ugyanezen elv alapján gyakran alkalmazzák igen meleg környezetben lévő fémfelületek javítására is. "
forrás: Wiki
Ezzel lehet a kályhát is javítani, összekevered samott liszttel és bekened vele a kályhában a repedéseket...
A javítás menete
1. Megkeresed a lukat.
2. Megtisztítod a környékét.
3. Felmelegíted a kipufogót.
4. Bevizezed és bekened a szupertakonnyal.
5. Vársz egy éjszakát a kötésre.
Ennyi, de azért ezt kicsit még cizellálom :)
A luk megkeresése általában viszonylag egyszerű. Beindítod a kocsit, ledőlsz mellé, hallgatózol, bedugod a csecse kezed alá, megtapogatod a csövet, ilyesmi. A kipufogó idővel forró lesz- én szóltam :)
Ez volt a hibafeltárás :) Pipáld ki a Check- listán :)
Namost a kipufogólyukakkal az a gond, hogy a kocsi alatt vannak. Tehát valami módon be kell jutni a kocsi alá. Ha van aknád, mármint szerelőaknád, akkor ez nem lesz gond. Ha nincs, akkor itt be is fejezheted az olvasást, menj, igyál egy kávét, sétálj egyet, érezd jól magad. A kipufogódat más fogja megjavítani :)
...Vagy esetleg, csinálhatsz egy minimál koncepciós aknát, mint az enyém. Ez saját szellemi termék, szóval ha megcsinálod, várom a jogdíjat! Nem ám csak úgy fogod magad és ellopod az ötletem :)
Szóval a minimál koncepciós akna:
itt látható a szuperautó alatt :)
Semmi egyéb, mint egy ásónyom mély gödör a kocsibeálló- felhajtó alatt. Hossza kb valamivel kisebb legyen, mint az autódé. Klausztrofóbiásoknak nem ajánlom, és ha nem betonozott a kocsibehajtód, akkor gyorsan felejtsd el, mert beomlik az oldala!!!
Na, ha megvan az akna, és tudjuk már, hogy kb hol a luk, akkor pozicionáljuk a kocsit úgy, hogy lentről majd hozzáférjünk.
Ezek után az autód kézifékét húúúzd be- vagy rögzítsd a gépjárművet álló helyzetben a rögzítőfék segítségével- , majd a segességváltót tedd egyes fokozatba.
Így ahogy :)
Ezután ékeld ki a kocsit, mert az a biztos! Főleg, ha egyedül ténykedsz!
Az aknát javaslom takard le ponyvával, vagy hasonlóval, különben vagy földes vagy sáros lesz a gúnyád.
Akkor most bekúszunk az aknába, hogy megnézzük a lukat :) Élmény lesz, hidd el :)
Kilesve ilyesmiket lehet látni :)
Fölötted meg ott lesz a sötét luk! Tehát hanyatt fekszel, és fölötted a luk. Megvan? Oké. Na most átgondolhatod az életed, esetleg visszagondolhatsz a Káma- Szútrára, hogy mi is ennek a pozíciónak a neve, illeteve elkezdheted szidni a trójai faló göcsörtös szálkás lófiléjét, hogy miért nem készítetted elő a szükséges anyagokat a bekúszás előt :D
Szóval ami kell, avagy must- have cuccok amatőr kipufogószerelőknek:)
Cipő legyen a lábadon, ez fontos! Ezen kívül szükséged lesz még kesztyűre, lámpásra, drótkefére, rongydarabra, védőszemüvegre, vízre- lehetőleg spriccelős flakonban-, opcionálisan csavarhúzóra, spaklira, drótra valamint természetesen a szupertakonyra.
Szóval autó pozícióban, akna fedett, cuccok előkészítve- a kocsi oldalánál sorban, hogy elérd az aknából-, felvetted a kesztyűt, a szemüveget, bekúsztál és boldog vagy. Mindjárt csörög a mobilod :D
Először is a luk környékét meg kell tisztítani drótkefével. ez fontos, mert ha a lerakódott koromra kenjük fel a gungunmung ot, akkor nem lesz tartós. Takarítsuk meg rendesen a javítandó részt.
Ha kész, akkor opcionálisan lehet drótot használni- vagy egyéb fémet, pl lemezcsíkot. attól függően, mekkora a luk. Ez rá is van írva a dobozra, a Használati útmutató- nál!
Bármekkora lyukat ugye nem lehet csak a masszával áthidalni, ezért kell segíteni az anyagot dróttal vagy egyébbel. Azon kívül ez nem egy kifejezetten 'súlytartó' anyag, tehát ha mondjuk körbe van rohadva csöved, akkor mechanikus rögzítés is szükséges a javítás tartósságához. Bármilyen drótot vagy lemezt lehet használni, de lehetőleg ne legyen festett vagy műanyag szigetelésű, mert a kipufogó felmelegszik, mikor jár a motor!
Ha megtisztítottuk -esetleg bedrótoztuk, lmezeltük- a sérült részt, sajnos újra ki kell mászni az aknából. Fel kell melegíteni a kipufogót, mielőtt a szupertaknyot felvisszük. Járassuk a motort 5-10 percig, legalább langyosnak kell lennie a javítandó résznek!
Mior elértük a kellő hőfokot, a bepácolt csirkemellet betehetjük a sütőbe, majd kettőt lapozunk a szakácskönyvben.
Tehát, HA legalább langy meleg már a kipufogó, motor leállít, seváltó egyesbe, rögzítőfék rögzít, ék kerék alatt, akkor felvesszük a védőszemüveget, és bekúszunk az autó alá.
Vízzel bespricceljük a javítandó részt, majd bekenjük a GunGum mal. A dobozt érdemes előre felbontani, mert a tető szoros, plusz van egy védőfólia is az anyagon.
Annyit kenjünk fel, amennyit felvesz. Semmi értelme, hogy egy tojásnyi gombócot cináljunk egy ötforintos nagyságú lukon, mert nem lesz jobb.
A kevesebb sosem több, de amennyi elég, annyi kell :)
A kenegetésnél megemlíteném, hogy ez anyag tapad, de vízzel jól formázható. Hasonló az agyaghoz. Érdemes többször kevesebb taknyot felvinni és eldolgozni a luk felett.
A végeredmény valami ilyesmi kell, hogy legyen.
Ha készen vagyunk, illetve úgy ítéljük, hogy megtettünk minden tőlünk telhetőt, a kezünket töröljük meg a ronggyal, és másszunk ki az aknából. Szedjük össze a cuccokat, és hagyjuk kötni a gittet. A kötés egyébként gyorsítható a motor alapjáraton járatásáva- ez szintén olvashtaó a Használati utasítás- ban.
Ha már lenn voltunk az alatt, óhatatlanul láthattuk a kipufogórendszer és az alváz egy részét. Amint a fenti képen látható, az én kipufogóm már kezd rozsdásodni. Ilyenkor érdemes alaposan megdrótkefézni, bekenni rozsda passziválóval majd lefújni hőálló festékkel. Így az élete meghosszabbítható:)
Sok sikert a javításhoz!
PS:
Egyébként
azoknak az autósoknak, akik a körforgalomban nem bírják a sávokat
tartani, kívánok az édesanyjuktól sok sok kistestvért!
Tartalomjegyzék
Zenék
Tartalomjegyzék
Zenék