2016. május 12., csütörtök

Fűnyírókés levétele és élezése

Fűnyírókés levétele és élezése 

A kés életlenségének biztos jele, hogy- megfelelő időben végzett- fűnyíás (gazvágás) után a fűszálak végei sárgulnak, elszáradnak. Ilyenkor a kés nem vágja- nyírja-, hanem tépi a zöld matériát, ami ugye nem cél.
A fűnyíró késének levétele, bár kicsit túl van misztifikálva, nem különösebb mutatvány: Oldalra kell dönteni (a kipufogóval ellentétes oldalra) a gépet- miután a gyertyapipát a véletlen inulás megakadályozása érdekében lehúztuk-, majd kihajtani a csavart. Érdemes amúgy a kés élezését beiktatni az olajcsere folyamatába, a friss olaj betöltése elé.

Kiegészítés 
Ez a bejegyzés eredetileg a Nyár, fűnyírás, Tecumseh bejegyzés része, ezért helyénvaló, ha kicsit többet mondok a motorról, mert nem egyértelmű. 
Szóval egy ilyesmi motor: 

 Ezt oldaltszelepelt /L-head vagy flathead/ motornak nevezzük azért, 
mert a szelepei a 'henger egyik oladlán' helyezkednek el.
Lentebb láthatod is, balra a henger/dugattyú, jobbra a két szelep- illetve itt a képen csak a kipufogószelep van a helyén. Namost a lényeg, ami itt most fontos: HA olaj van a gépedben, akkor az ilyen elrendezésű motort CSAK hátrafelé, tolókar irányába, vagy oldalra, a henger irányába/ a kipufogóval ELLENTÉTES irányba szabad megdönteni, különben olaj fog folyni a szelepekhez.

Ha OHV motorod van (ez az a fajta, aminél elöl van egy fémlemez (sapkaszerű) rácsavarozva, és nem egy oladlon van a kipufogó és a karbi) 

azt csak hátrafelé lehet megdönteni, ha van benne olaj.
Köszönet Istvánnak, aki hozzászólásával rávilágított a kiegészítés szükségességére.
-Kiegészítés vége- 
 
fűnyírókés
a fűnyírókés csavarját forgásiránnyal megegyező irányba tudjuk kihajtani

Szóval a gép az oldalán, a csavar a forgásiránnyal megegyező irányba fog lazulni- amerre az él van. Így ugyanis működés közben a csavar semmiképp nem tud kihajtóndi, okosan ki van ez találva :)

Fontos, hogy megfelelő mérteű kulccsal vegyük le a trartócsavart!
Különösen fontos, hogy megfelelő méretű kulccsal vegyük le a tartócsavart az elektromos fűnyíróknál, ugyanis ott többnyire műanyagból van illetve műanyag burkolatú a csavarfej!!!

Ha nem akar lejönni, kis gázolaj vagy csavarlazító permet segíthet! 

Valószínű, hogy nem lesz elég a kezed ereje, hogy ellen tarts a csavarnak. Ilyenkor be lehet vetni fadarabot például, de használhatod a lábad is, ahogyan én szoktam:
fűnyírókés leszerelés 
 Ilyen az, mikor a láb kéznél van :) Persze, ez körömcipőben nem ajánlott :)

 Ha lekönyörögtük a pengét, jöhet az élezés. Jó esetben csak végig kell húzni az éleken párszor egy vasreszelőt.
Legelőször viszont érdemes átkefélni drótkefével a kést, hogy ne legyen nagyon koszos, mert a kosz átvághat balanszírozáskor.


Rögzítsuk a kést és élezzük. Ha nincs satu, jó lesz a pillanatszorító vagy egy húsdaráló is, amivel a konyhaasztal lapjához fogatjuk a kést :)
Ha bemaródások, mély 'árkok' vannak az élen, azokat sajnos el kell tüntetni, tehát azok aljáig kell az anyagot 'leszedni'. Az élnek egyenesnek és egyenletesnek kell lennie, és kb 40-45 fokosnak. Ha csak utánélezés kell, elég lesz a vasreszelő, amivel új élet kap a kés. Jó esetben a szöggel sem kell foglalkoznunk, mert az eredeti élszöget tudjuk követni.
Ezek a vasreszelők, ha esetleg nem ismernéd őket

 
Rossz esetben viszont jöhet a sarokcsiszoló, vagy inkább a köszörű. Ilyenkor figyeljünk az egyenletességre, valamint arra, hogy ne hevítsük túl az anyagot, mert kilágyul! Vízzel hűteni például jó!

Amint megvagyunk a 'borotvásra' fent késsel (Nem komoly, nem kell túl élesre...), jöhet a balanszírozás.
Ha ezt nem tesszük meg, akkor a kés szépen, finoman tönkre fogja tenni -minimum- a fűnyírómotor csapágyazását :) És akkor majd állsz hosszú lógó orral, hogy jaj istenem, pedig a múltkor még jó volt  :>

fűnyírókés kiegyensúlyozás
Ez sem egy ördöngős dolog, ha nincs satu, beversz az ajtófélfába vagy az ágytámlába egy hatvanas szeget- vagy szöget- és arra akasztod a kést. A cél, hogy kb nikelezett szemmértékre egyenesen, vízszintesen álljon, ami azt jelenti, hogy a két oldal súlya megegyezik- ergo, forgása egyenletes lesz. Ha nem áll egyenesen, akkor a lógó oldali élből kell levenni- mert az a nehezebb.

Ezután a kést a helyére tesszük, a csavart rendesen meghúzzuk (!!!!) és mehet is a berregés:)

Sok sikert, csak ügyesen ;-)

Tartalomjegyzék

Zenék

24 megjegyzés:

  1. A benzint ki kell szívni a tankból?

    VálaszTörlés
  2. Nem feltétlenül, de ha tele a tartály és oldalra döntöd a gépet, kifolyhat. Géptől és döntéstől függ :)

    VálaszTörlés
  3. Szia! Belekavarodtam, hogy melyik oldalával megy fel a kés.....segítenél?
    Markó L.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Elvileg a kásed olyan, mint a bejegyzésben fotózott, szóval egyrészt az oldalsó hajlított füle a gépház felé nézzen, másrészt az éle a motor forgásirányával és a késtartó csavar kihajtásával megegyezően álljon.
      Tehát úgy rakd fel, mint a képeken van. Rendben?
      Ha elmondod, mivel zavartalak össze, megpróbálom kijavítani- egyértelműsíteni- a bejegyzésben!

      Törlés
  4. Válaszok
    1. Esetleg ha erre ránézel, lehet egyértelműbb lesz:
      https://www.motoruf.com/n/partslists.html?id=548191

      Törlés
  5. Szia! Te, semmivel sem zavartál össze. Ma délután levettem a kést, hogy megélezzem, s nem figyeltem meg, hogy melyik oldalával volt fenn. Ezután kezdtem el "nyomozni", így akadtam Rád, tehát Te nem tehetsz semmiről, sőt. Köszönöm, hogy segítesz. Igazából, nem tudom kinézni, a videón sem, hogy van a késnek középen egy "lehajló pereme", azt most felfelé, vagy lefelé kell felfogatni?
    Markó L.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Oké, meg vagyok nyugodva, köszi! :)
      Na, ilyen a késed:
      http://www.kisgepek.hu/www-kisgepek-hu/eshop/22-1-Funyiro-es-traktor-alkatreszek/378-3-Kes/5/3581-Kes-MTD-40-PB-40-PO-395-PO

      ÉS így megya a
      gépre:
      https://www.motoruf.com/n/partslists.html?id=548233

      Lefelé áll a középső perem, a két szélső fül pedig felfelé.
      Lesd meg, itt látszik:
      https://www.youtube.com/watch?v=I8FCCcgq_Mc
      Így rendben?

      Törlés
    2. Köszönöm a segítséged, így már boldogulok!!! Nagyon rendes Tőled, ez a korrekt hozzáállás.
      Üdvözlettel:Markó László

      Törlés
    3. Nincs mit, örülök, hogy segítettem. Tudod, általában nem nagyobb erőfeszítés segíteni, mint ártani vagy semmit sem tenni :) Szeretném, ha 'ragadós' lenne ez a gondolkodásmód...

      Törlés
  6. Üdvözöllek! Levettem a Hurricane 1000 Wattos, egyszerű elektromos fűnyíróm pengéjét, kicsit megéleztem, és a visszatételnél ugyan be tudtam csavarni a pengeszorító csavart, anya is rajta, de meghúzni nem tudom, mert az egész "fogadó rész", ahova a penge mögött bemegy a viszonylag hosszú csavar, együtt forog a csavarral. Megnéztem, hogy mennyire könnyen lehet kicsavarni, hát nagyon könnyen, kézzel ugyan nem megy, de a csavarkulccsal nem kell erőt kifejteni, és már tekeredik is ki. Normális ez? Köszi a választ. Üdv. Erzsi

    VálaszTörlés
  7. Jaj, nem az "anya is rajta", hanem az alátét is rajta. Bocs.

    VálaszTörlés
  8. És még annyit. Most az előbb megpróbáltam úgy meghúzni (mert ugye forog a csavar megszorításakor az egész motor is), hogy egy csavarhúzót óvatosan bedugtam a penge fölötti szellőző/védő rácson, megakasztottam a forgó részét a motornak, vagy nem is tudom, milyen része az, de csak a motor lehet. Szóval megakasztottam, hogy ne forogjon, és úgy már meg tudtam húzni a csavart. Szoros lett, de még nem mertem beindítani. Próbáljam ki?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Gratulálok! Te vagy az első hölgy, aki kommentet írt fűnyírós témához! :)
      Na kérlek! Konkrétan ezt a Hurrikános fűnyűvőt nem ismerem, de általában úgy szokott az elektromosaknál lenni, hogy a kés egy műanyag tánnyérra fekszik fel, ami pozícióban tartja. Ha a tiéd is ilyen, akkor akár ezt a tányért, akár a kést megfogva /kesztyűben természetesen, a kacsódra vigyázva/ meg tudod húzni a csavart. (Apropó, áramtalanítottad, ugye?)
      Írtad, hogy azóta sikerült. Ahova betoltad felül a csavarhúzót, ott a motor tengelyén van egy ventilátor- ez hűti-, ennek a lapátjai közé dugtad a csavarhúzód. Járható út, de így megsérülhet a műanyag venti, szóval nem ajánlom.
      Írtad azt is, hogy sikerült a csavart meghúznod. HA nem vagy biztos a dolgodban, akkor ellenőrizd: kézzel forgasd meg a kést. Gondolom rendben sikerült felrakni, nem ér sehol a fűnyíró műanyag házához, mert ügyes voltál.
      Ha még mindig bizonytalan lennél, akkor a fűnyírót úgy indítsd be, hogy az első kerekeit megemeled (szóval a tolókarnál fogva mögötte állsz, mint nyíráskor, csak megbillented a hátsó kerekeknél). Így ha bármi gond lenne- de nem lesz- akkor érezni fogod, mert tartod a gépet.
      Rendben ? - Persze lehet, hogy azóta már le is nyírtad a füvet :)

      Törlés
  9. Hello.Mi van olyan esetben ha bár hogy próbálom nem enged meg a csavar?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Probléma, ilyen esetben nagy probléma van :)
      Tényleg mindent próbáltál? PRóbáltad melegíteni kicsit? Próbáltál erőkart/vascsövet/ tenni a villáskulcsra? Próbáltad kocogtatni kalapáccsal a csavart, bespriccelni rozsdaoldóval, beáztatni fékfolyadékba, gázolajba? Próbáltad ütvecsavarozóval?

      Törlés
  10. Ütvecsavarhúzót még nem de az összes többit igen

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Értem.
      Felteszem nincs otthon ütvecsavarozód. Szerintem keress a környékeden egy gumist, és vidd el hozzá a gépet, hogy kapja le a csavart. Egy sörért vagy egy ötszázasért biztosan megteszi- legfeljebb mosolyog egyet, de talán ez belefér-, jobb ötletem nincs.
      Összerakáskor majd tegyél egy kis zsírt a csavarra, hogy legközlebb ne járj így!

      Törlés
  11. Rendben köszönöm szépen a segítséget

    VálaszTörlés
  12. Szia.
    Egy dolog érdekelne még.
    Említetted, hogy ajánlott olajcsere előtt,(közben) beiktatni a kés levételét.
    Nekem olajcsere megvolt...
    Viszont a kést éleznem kellene.
    Ha megdöntöm ahogy írtad, akkor nem folyik össze semmi-semmivel??

    Kérdésem miértje:
    barátom a sajátját oldalára fektette és belefolyt az olaj, nem volt indítható.
    Kipufogón folyott ki az olaj berántásnál.
    Vagy csak mert rossz irányba döntötte, ez azért történhetett...?
    Köszönöm válaszod.
    Üdv,
    István

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Írtam egy rövid kiegésítést a bejegyzésbe, köszönet a figyelemfelkeltésért!

      Törlés
  13. Szia!
    Először is köszönöm a kérdést, olyan dologra világítottál rá, amiről nem is tudtam- nem egyérelműen írtam meg a bejegyzést :( . Ez a bejegyzés ugyanis egy másik bejegyzés része,csak külön van. Itt egy Tecumseh oldaltszelepelt motorról van szó (Vantage, BVS, Prisma pl). Ezeknél a motoroknál a dugattyú mellett, egy oldalon helyezkednek el a szelepek, és emiatt egy oldalon van a kipufogó és a karburátor is. Ezeknél lehet oldalra, a kipufogóval ellentétes oldalra dönteni a motort, így nem okoz gondot az olaj. A legbiztosabb viszont, ha hátrafelé, a tolókar irányába döntöd- csak úgy nehezebb lesz levenni a kést. Azt értsd meg, hogy alaphelyztben az olaj a motor alsó részében- dekni- található. Ha megdöntöd a motorod előrefelé, vagy abba az irányba, ahol a kipufogó (szelep) van, akkor az olaj odafolyik, márpedig ott "nincs helye". Ha hátrafelé döntöd a motort, mivel ott nincs 'semmi' belül, így nem okoz gondot az olaj.
    Szóval, ha oldaltszelepelt motorról beszélünk, akkor adekvát a gépet a kipufogóval ellentétes irányba döntened, nem okoz gondot az olaj. Ez a lényeg.

    A kérdésed miértjére szerintem nem kell külön reflektálnom, de még egyszer: HA a kipufogó irányába vagy a henger iráyába döntjük a motort, akkor olaj tud folyni a szelepekhez. HA olaj folyt a szelepekhez, akkor - lehetőleg- kipufogó le, takarítás, gyújógyertya ki, henger szellőztetés, gép összerak, indít, és kész. Vélhetőleg füstöl majd egy darabig, míg nem égeti el az összes olajat, ami rossz helyre került.
    Így rendben?

    VálaszTörlés
  14. A kést teljes hosszban kell élezni, vagy csak a kb. 5-5 cm-es részét, amelyik kicsit lejjebb is van, mint a többi?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Elég azt a részt élezni, ami lejjebb van- vagyis a gyárilag is élezett részét a késnek.

      Törlés