2016. május 12., csütörtök

Fűnyíró olajcsere

Fűnyíró olajcsere

Először is meg kell keresni a leeresztő csavart. Ez többnyire a motor alján, logikusan a dekni legmélyebb pontján van, és gyakran műanyag. 
Létezik viszont olyan motor is, amin az olajbetöltő nyílás környékén, alján van egy csavar, és ott lehet kiengedni a fáradt olajat. 
  
Erre példa az MTD Thorx (amúgy Briggs) motor. Az olajleeresztő csavar a 4-es.

Aztán hallomásból tudom, hogy olyan motor is van, aminek nincs leeresztő csavarja, ezeknél a betöltőnyíláson keresztül kell üríteni a fekete trutymót. Ilyenkor praktikus, ha van olajszivattyúnk...

Az itt látható Tecumseh  Vantage motornál alul van a csavar, és műanyag. 
 
Négyszögletes vagy hatlapfejű kulccsal egyaránt eltávolítható. Általában illik bele a dugócsulcsok hajtókarának a négyszögletes vége.
Az olajcsere menete nagyjából megegyezik az auók olajcseréjével. Üzemmelegre járatjuk a gépet, leállítjuk, leeresztjük az olajat, visszatesszük a csavart és betöltjük a friss olajat. Egyszerű művelet, nem? Nem!
Hülye macera! XD
A melegítéssel még nincs gond: simán lenyírjuk a füvet. Aztán már kezdődnek a problémák, mert ha nem jó irányba döntjük a négyütemű motort, akkor befolyik az olaj a szelepekhez, és füstgépet csinálunk :)
A négyütemű motorokanál generális szabály, hogy dönteni csak hátrafelé, a tolókar irányába, vagy ha nagyon muszáj, akkor a kipufogóval ellentétes irányba szabad őket.
A másik macera az olajcserével, hogy nehéz bepozícionálni az edényzetet, amibe felfogjuk az olajat. Pár csepp könnyen mellé megy. Általában 0,5 -0,7 liter körüli az olaj mennyisége, ennek megfelelően keressünk edényt, pl tepsit, Alutef szeletsütőt :D,  a felfogáshoz. A fáradt olajat ezután javasolt leadni benzinkúton- mert nagyon káros a környezetre. Állítólag egy liter (fáradt)olaj egy millió liter vizet képes beszennyezni, szóval nem tréfaság a földre vagy a lefolyóba ereszteni! Arról nem is beszélve, hogy a mindenféle szárnyas meg úszó állatkák el is pusztulnak tőle! Ezt TE nem akarod!

 olajcsere
Bár fűnyírómotorhoz nem az igazi, az autósoknak tudom ajánlani az olajleeresztő kannát. Remek termék!

Ha bepozícionáltunk az edényzetet, akkor a gyertyapipát lehúzzuk, a gépet megdöntjük, hogy hozzáférjünk a csavarhoz, csavart kicsavarjuk, olajat leengedjük. Azt azért érdemes figyelembe venni, hogy a gép -tehát az olaj is- üzemmeleg, ami szaknyelven forrót jelent :) Mikor már nem csepeg, egyet kettőt húzhatunk óvatosan a berántókötélen, és, ha utána utána sem csepeg, akkor visszatehetjük a csavart. A leeresztett olajat még mielőtt felrúgjuk, zárható edényzetbe töltjük és elvisszük leadni. Nem kérés, utasítás! Köszönöm! 

Ha ez most az évi rendes évi olajcsre a gépeden, érdemes megélezned a fűnyírókést, mielőtt betöltöd a finom friss olajat! 


Most jön ami még nem volt! Friss olajat bele!

Na de milyet, igaz? Annyi féle olajak vannak, mindenféle számokkal, megaztán a kocsinál is kimaradt- jó lenne elhasználni, meg izé, meg spórolni is kéne, meg bla, bla bla... bla bla bla bla. 

Kétféle mber van- amúgy nem, de most igen :) Van, akit érdekelnek a szabályok, van akit nem. Ha tetéged nem érdekelnek, akkor nyugodtan tölthetsz étolajat is a fűnyíródba. Ha érdekelnek, akkor itt egy kicsi háttérinfó :)
A motorolajok jelölését és osztályozását -többek között- a SAE J300 szabvány határozza meg. Ezek számok meg W betű, ami a viszkozitási osztályokra utalnak.
(A viszkozitás messziről nézve folyékony vagy légnemű anyag sűrűségét mutatja.
Közelről nézve meg ez:
A viszkozitás, más elnevezéssel a belső súrlódás egy gáz vagy folyadék belső ellenállásának mértéke a csúsztató feszültséggel szemben.
Itt olvashatsz róla bővebben: Wikipédia)

Autóknál és motoroknál kicsit bonyolultabb a választás, mert ott a gyártók a SAE szabvány mellett más megfelelőséget is megszabnak, pl API, ACEA. 
A négyütemű kerti gépekbe -amiket télen nem használunk- SAE 30 olaj való. Ha esetleg a gépkönyved mást mond, akkor persze arra hallgass, én csak általánosságban írok. 
A SAE 30 egyfokozatú motorolaj, csak 0 C° felett működő gépeknél használható. Itt egy táblázat, hogy az egyes jelölések mit is takarnak: 

  
Látható, hogy a W, mint winter, a téli viszkozitást jelöli. Az autókba többfokozatú, pl 10W40 olaj kell, hogy télen is kielégítő legyen a kenés. Az is látható a táblázatból, hogy a fűnyíróba a SAE 30 olaj helyett nyugodtan bele lehetne tölteni az autóból kimaradt 10W40 olajat. Ennek ellenére én ezt nem javaslom, mivel az olajakat adalékolják, speciálisan a fehasználáshoz. Nem azt mondom, hogy kinyírja a motorocskát az autó olaja, hanem azt, hogy jobb neki az, ami neki való.  
fűnyíró motorolaj
 Mélyebben nem akarok ebbe belemenni, de mostmár legalább van egy kicsi fogalmad erről is- ha esetleg eddig nem volt.

Tehát töltsd fel a motorod a választott olajjal a megfelelő szintig. A gépkönyv, vagy az internet segíteni fog, hogy ez a szint hol van, ugyanis nem mindig egyértelmű. A nívópálcás gépeknél pl van olyan, ahol kiekert pálcával kell mérni, és olyan is, ahol bekert pálcával. Egy dolgot tudok tanácsolni: Ha nem tudod mennyi kell, inkább kevesebb olaj legyen a gépben, mint több! (A kevesebb és több közötti különbség persze milliliterekben mérhető, mégis, a több olaj gondot fog okozni, folyást, nehéz indulást stb)

Az olajcsere utáni fűnyírás után- persze, ha kihűlt a gép, vagy akár másnap- ellenőrizd az olajszintet, és ha kell, akkor tölts utána!

Még annyit megemlítenék, hogy minimum évente érdemes lecserélni az olajat gépeinkben- természetesen irányadó a gép dokumentációja!  A motorolaj az idő és használat miatt veszít a kenőképességéből és a hőelvezető képességéből- mert amúgy hűt is- , valamint koszosodik. Ezért kell sajnos rendszeresen cserélni.

Úgy gondolom, eléggé kiveséztem ezt a témát, jobban is, mint akartam.

Gyere máskor is :)

21 megjegyzés:

  1. Hello az olaj le eresztő csavar méreteit meg tudnád adni? Nagyon sürgős

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Érdekes kérdés. Sajnálom,de nem tudom. kb M16, az emelkedését nem tudom. Esetleg próbálj meg felhívni egy webáruházat...Megkérdezhetem, miért érdekel?

      Törlés
    2. Le akartam engedni az olajat de láttam hogy bele van törve és le akarok gyártatni egy másikat mert itt a környékünkön nem lehet seholse kapni hozzá 70km es körzetben

      Törlés
    3. Megnéztem egyet, de....A birtkomban lévő menetfésűvel nem tudom megmérni az emelkedését, 1,5 a legközelebbi érték, de az valahogy nem pontos- persze lehet, hogy a műanyag deformálódott. Az tuti, hogy nem 1,25 és nem is 1,75.
      Amit még tudok mérni: A menetes rész külső átmérője kb 15,45mmm, a magméret 14,1 mm, a menetes rész hossza kb 11 mm, és 19-es kulccsal nyitható. Gondolom hozzáértő vagy, ha ekkora méretú csavart tudsz gyártani. A méretek alapján M16x1,5- höz áll a legközelebb- az én ismereteim szerint- de nem tuti, hogy akkora, sajnálom. Simán lehet valami amerikás szörny-méret.
      Webáruház nem játszik?

      Törlés
  2. Szia. Egy kis segítséget szeretnék kérni. A fűnyíróban az olaj szintje akkor jó ha be van csavarva a betöltőnyílás kupakja és úgy van maximumon az olajszint, vagy csak ha bele van dugva a kupakon lévő olajmérce rudacska és úgy, rácsavarás nélkül kell a maximumon lennie az olajnak? Előre is köszönöm a segítséget.

    VálaszTörlés
  3. Szia!
    Ha van rudacska/ nívópálca, akkor kitekert kupakkal, rácsavarás nélkül kell mérni.

    VálaszTörlés
  4. Kérdezném hogy a benzinbe kell e olaj Köszi a választ

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát, az a motorodtól függ. Kétüemű gépbe kell, négyüteműbe- ahol külön kell betölteni a gépbe a motorolajat- nem kell a benzinhez olajat adni.

      Törlés
  5. Üdv.!..4 ütemű vagy két ütemű fűnyíró Briggs motor.!.Fontos az öblítéses mosás(lakkbenzin*nitro*háztartási festék hígító..stb)..Mágneses a leeresztőcsavar általában?..Még nem cseréltem olajat!..Trabantba igen!..Ott mágneses volt.!.Köxi..

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Haló!
      A Briggs Quantum négyütemű, de egyébként bármelyik motorról könnyen megállapítható, hogy két vagy négy ütemű: Amelyiknél külön kell motorolajat betölteni, az négyütemű.
      Az öblítést úgy érted, hogy kiengeded az olajat, és kiöblíted a blokkot? Nem szükséges, sőt, nitrohígító még a műanyag alkatrészeket is képes megtámadni, eszedbe se jusson ilyet beletölteni. Ha nagyon régen volt cserélve az olaj, akkor inkább vegyél valami olcsó- legolcsóbb- 15W40 olajat , töltsd bele, használd a géped egy max két alkalommal, és cseréld le az olajat belevalóra.
      Általában ezeknél nem mágneses az olajleeresztő csavar, sőt, sok gépnél műanyag.

      Törlés
  6. Jó estét Ádam 1 kérdésem lene aTecumseh fünyiró kipufogójába verte az olajat kevés idejig ment kérdés milyen károsodása lehet a szelepnek köszönöm a választ JÓ ÉT

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jó estét, üdvözlet!
      Nem feltétlenül van a szelepeknek van gondja, ha olaj távozik a kipufogón. Triviális ok lehet, ha túl sok olaj lett betöltve cserekor, vagy valamiért a kipufogó irányába vagy előrefelé meg lett döntve a motor.
      Ha ilyen nem történt, akkor a dugattyúgyűrűk kopása okozhat ilyet- ez általában füstöléssel szokott jelentkezni. Ha mesélne kicsit a történtekről, lehet, hogy többet tudnék mondani!
      Jó éjszakát!

      Törlés
  7. Benzinmotoros fűnyíró a levegő szűrőnél nyomja ki a füstöt, eszi az olajat. Kérdésem lenne hogy mi lehet a baja?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Önmagában az olajfogyasztásra azt mondanám, hogy kopottak a dugattyúgyűrűk, viszont itt, mivel a légszűrőnél füst van, szerintem nem zárnak rendesen a szelepek. Felteszem a motor ereje sem az igazi.
      Le kéne venni a hengerfejet, és megvizsgálni a szelepeket.
      Ha kopottak a gyűrűk, akkor a motor olajat éget működés közben. Ez egyrészt füstölést okoz a kipufogónál, másrészt idővel- szóval ez valószínűleg nem újkeletű hiba- komoly szénréteg tud lerakódni a szelepknél, ami akadályozza a záródást. Ha tartósan így van használva a motor, kikopnak a szelepvezetők, és a szelepemelők furatai, és akkor már ott is átszalad az olaj...

      Törlés
  8. Jó napot! Hecht 41SH fűnyíró nyírás közben leállt, a berántó fogantyút nem lehet mozdítani. Megnéztem az olajat, alig van benne és sötét, elhasznált. Van-e összefüggés a két dolog között? Másik kérdésem, hogyan lehet leereszteni az olajat ennél a típusnál?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Üdv!
      Sajnos elképzelhető, hogy van összefüggés. a Kevés olajtól akár be is sülhetett a motor. Érdemes lenne levenni a berántórészt, és megvizsgálni, hogy kivett gyertyánál forog-e a főtengely. Ha nem, akkor ott komolyabb szerelésre lesz szükség, ha érdemes menteni a gépet...
      Nem tudom, hogy ennél a motornál hol kell leereszteni az olajat. Alternatívák:
      1. Alul van olajleeresztő csavar, a műanyag burkolat alatt.
      2. Az olajbetöltő csonk aljánál van olajleeresztő csavar, mint a bejegyzés első képén látható motornál.
      3. Nincs olajleeresztő. Ebben az esetben a betöltőnyíláson keresztül kell kiönteni/ kiszívatni az olajat.

      Törlés
  9. Jó reggelt! Abban szeretném kérni a segítségét, hogy nagyon füstöl a fűnyíró. Színe fehér, okádja, és a légszűrőnél (szerintem - oldalt, nagyobb fekete műanyag) csöpög az olaj. (Tuti én rontottam el). Egyszer oldalra döntöttem (két hete), kicsit máris csöpögött, visszafordítottam . Utána nyírtam vele. Eltelt 1 hét kicsit ment, leállt. Fullig töltöttem olajjal. Nem indult be. Kitisztítottam a gyertyát, beindult pöccre, de (most tartok itt) okádja a füstöt és csöpög az olaj a légszűrőnél. Azt hiszem, tényleg ment a szelepekhez olaj. Szeretném, ha segítene. Előre is nagyon köszönöm! Gyöngyvér

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Gyöngyvér!
      A masszív fehér füst valóban arra utal, hogy sok olaj jutott oda, ahová nem kellett volna. HA a kipufogó felé, vagy előrefelé volt megdöntve a gép, akkor ez okozta a hibát, de ha esetleg túl sok olajat töltött be, attól is lehet.
      Nem tudom, mennyire barátai a szerszámok, vagy mennyire szeretné bekoszolni a kacsóit, hogy elhárítsa a "hibát"- bár ez inkább csak állapot.
      Ha nem tuti az olajszint- esetleg sok az olaj- akkor először azt ellenőrizze (ha elárulja milyen motor, tudok segíteni, de úgy is jó, ha küld pár képet róla a modder151@gmail.com -ra).
      Az egyszerű módszer, hogy beindítja a motort és hagyja járni, míg el nem égeti a nem kívánt 'elkószált' olajat- ez bődületes fehér füsttel fog járni pár percig, aztán csökken a füst majd abbamarad.
      A bonyolult módszer, hogy leveszi a kipufogót, kiöblíti benzinnel, kint hagyja a napon, míg jól kiszárad. Közben kitörölgeti a kipufogó alatti részt, majd leveszi a légszűrőt, ott is felitatja az olajat, ellenőrzi a szűrőt. Érdemes a gyertyát kivéve a hengert is kiszellőztetni jópár rántással. Ezek után összerakja a gépet, indítja, és ugyan lesz még némi füst- mert nem takarítottuk ki mindenhol- de hamar abba fog maradni a füstölés.
      Sok sikert, és kérdezzen bátran, ha valami nem világos (a nagy füsttől :D )
      Ádám

      Törlés
  10. Kedves Ádám! Nagyon kedves, és boldog voltam, hogy ilyen hamar írt. Először is köszönöm. Holnap fogok képet küldeni is róla, de nagyon barátaim a szerszámok. A robogómat is szerelem (az is füstölt - de ott az olajpumpa mondta be az unalmast.) A fűnyírót oldalra fordítottam (nem tudom merre van a kipufogó. Előrefelé füstöl.Lehet arra van, bár sofőrként el nem tudom képzelni. Mindegy. Holnap küldenék képet. Megint KÖSZÖNÖM előre is ,hogy segít. Minden világos (értettem ám a humort!!!), EDDIG. Jó éjt! Gyöngyvér

    VálaszTörlés
  11. Kedves Gyöngyvér!

    Üdvözlöm a szerszámokhoz és barkácsoláshoz való hozzáállását, sok hím vehetne példát Kegyedről :)
    A kipuogó ott van valahol, ahol füstöl :) Namost belegondolva tényleg furcsa, hogy előrefelé pufog ki a gép, de belátható, hogy nem lenne praktikus, ha hátrafelé pufogva a neccharisnyáját koszolná fűnyírás közben :)

    Ebbe a bejegyzésbe ha belepillant, szerintem rögtön meglátja, merre van a kipufogó, még ha nem is pont ilyen a motorja :
    https://skmod.blogspot.com/2019/07/az-indian-akinek-oldalt-vannak-szelepei.html
    Az csak technikai kérdés, hogy előre vagy oldalra kerülnek a lukak, amin kijön a füst.

    Várom a képeket!
    Ádám

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Üdv!
      Nem érkezett kép, így csak kíváncsiságból érdeklődöm, hogy sikerült-e megoldani a gondot.

      Törlés