2014. július 16., szerda

Nyár, fűnyírás, Briggs

Haló!
Egy kis nyári projekt: Fűnyíró (motor) javítás

... És, hogy miért?
1. Mert nem indul.
2. Mert indulnia kéne.
3. Mert valaki réges régen kitalálta, hogy sikk nyírni a füvet /legtöbb helyen inkább ősgazt/ akkor is, ha nem kell az állatok takarmányozásához, almozásához. Őszintén, míg városban éltem, nem éreztem, hogy napjainkban ez sporttá vált volna, de mióta 'faluban' élek, már tudom, hogy az. Az összes ökörfejű szörnyeteg nyöszteti a fűnyírót, még inkább a fűkaszát, ha kell, ha nem. Egy kedves szomszédunk például kétnaponta nyírja a füvét- noooormális?? :D Persze a kulturált fűnyírással semmi gondom, magam is űzöm időjárástól függően egy- két- három hetente- amúgy olyan felesleges dolognak tartom, mint a hólapátolást... De elég a szócséplésből, vágjunk bele!  

A gépezet
 



















Kellemes zöld szín, németes felirat, árulkodó 40B típusjel (kb 40 centit nyír :) ), és egy régebbi  

Briggs & Stratton Classic 35 
benzinüzmű belsőégésű motor. Egész jól összerakott kis gép.

A hiba

Hát, hogy is mondjam... kakil beindulni :D

Hibakeresés

Magam részéről nem a szívem csücske a Briggs termékcsalád, de elismerem motorjaik egyszerűségét és használhatóságát, könnyű javíthatóságát. Szerintem hangosak, és műszaki szemmel érdekes megoldásaik vannak, pl a 'regulátor', ami egy műanyag széllapát.
Természetesen véleményem inkább a régebbi motorokon alapul, a maiakat nem ismerem. Maradjunk annyiban, hogy én kétütemű párti vagyok, négyüteműben pedig inkább a Tecumseh motorokat preferálom.
De elkalandoztam.

Szóval, ha nem indul egy benzinmotor, elsőként érdemes a légszűrőt megnézni, illetve annak kiiktatásával megkísérelni az indítást, némi motorindító spray vagy benzin segítségével.
Ha így beröffen, és üzemel, akkor koszos a légszűrő és nem kap elég levegőt.
Ha beröffen, de csak pár taktust megy, akkor valószínűleg üzemanyag ellátási probléma van, tehát karbititisztítás, üzemanyag rendszer átnézés.
Ha nem röffen be, gyanakodhatunk a gyújtásra. A gyújtógyertyával ellenőrizhetjük részben a gyertyát, és teljesen a gyújtást. Kitekerjük, rátesszük a gyertyapipát, hozzáérintjük a motorblokkhoz a menetes részét és megrángatjuk az indítózsinórt. Ha van szép kék szikra, a gyújtásunk jó, a gyertya talán. Miért? Azért kérem, mert előfordul, hogy szép szikrát ad a gyertya a motoron kívül, viszont ha betekertük, akkor a kompresszió miatt már nem :) Hihetetlen, de igaz. Láttam én már éjjeliőrt nappal meghalni...

Karburátortakarítás és membráncsere

Ennek a motornak- mint általában a Briggseknek- üzemanyag ellátási problémája van.
 

A légszűrőt egy darab csavar tartja a helyén. Ezt kicsavarjuk, és jól eltesszük, hogy meglegyen, mire végzünk :) A szivacsot takarítsuk meg -és olajozzuk pár csepp motorolajjal-, ha lehet, ha nem, cseréljük. Az égéshez kell a levegő ill. oxigén!


A levétel után érdekes dolgokat láthatunk. A piros cső, amit mutatok a csavarhúzóval házi, amolyan sk barkács megoldás.  Eredetileg egy gumikönyök van itt.

 A másik érdekes dolog, hogy egy rugó hiányzik. A regulátor csillapítórugója- ha jól tudom. Loptam egy képet a gugliról, így néz ki gyárilag a dolog :

 A kis rugó nélkül is működik a motor, csak bizonytalanabb a szabályozás, így érdemes pótolni.

Folytatásképp puszta passzióból leveszem a motorburkolatot- később úgyis lekerülne. Három darab hatlapfejű 6 os csavar tartja.
classic 35

Következőleg le kéne szerelni a karburátort. Na de hol is van a karburátor? Nos, itt egybe van építve az üzemanyagtartállyal, szóval azzal együtt jön le. Gondolom így olcsóbb a gyártás.
A tankot lánctalpak tartják XD, az üzemanyagtartályt pedig két csavar. Egy elől, ahol mutatom...


... egy pedig oldalt, ahol csavarom. Előzőleg érdemes a gumikönyököt levenni.


A két csavar kicsavarása után először húzzuk magunk felé az egységet, és mielőtt kétségbe esnénk felfelé és újra magunk felé. Kicsit érthetetlen, mi?

Na, cizellálom: A 'karburátor' egyszerűen rá van húzva a szívótorokra (piros karika), a tömítettségről egy O gyűrű gondoskodik. Lehúzzuk a karbit, viszont még be van akasztva a regulátor karja a pillangószelephez. Ezért felfelé ki kell akasztani. Az életben egyszerűbb ám, mint érthetően leírni XD


  Íme a komplett egység. Mielőtt nekiesünk, takarítsuk meg!

üzemanyagtartály, classic 35

Itt egy kis előzetes, hogy mit fogunk találni :




Takarítás után kitkerjük az öt darab PH csavart , majd leemeljük a műanyag szerkezetet. Így:


Na, a képen jelöltem egy rugót. Ez nyomja a membránt, általában itt ezért megnyúlik, esetleg elszakad. Szeretném megjegyezni, hogy attól, hogy jónak tűnik, még nem biztos, hogy az! Érdemes cserélni, ha már úgyis szétszedtük, mert nem kerül sokba.
Egyébként a membrán hibája okozza azt a jelenséget is, hogy hullámzik a fordulat! (angolul surge, surging, a Youtube tele van ilyen videókkal, ahol membránt cserélnek, és megjavul a nyírógép) 


A régi alkatrészek...


 Ezek pedig az újak:


membránszett

Mielőtt összerakjuk az egységet, takarítsunk ki mindent, amit lehet! Nézzük át a lyukakat, öblítsük ki a tartályt, fújjuk át levegővel vagy tisztító sprével a szűrőket (a műanyag részen van kettő)! 


Utána tegyük helyére a dolgokat: Membrán kerül az üzemanyagtartályra, tömítés kerül a membránra, műanyag kerül a tömítésre, a csavarok pedig összetartják az egészet. Apropó, mivel ez "finom műszer", érzéssel húzzuk meg a csavarokat, mert nem csak a membránt és a tömítést vághatjuk haza még használat előtt, hanem a műanyagot is megrepeszthetjük! Csak ügyesen :D 


Ha készen vagyunk, rakjuk a helyre a dolgokat, és igyunk egyet! Ki mit szeret, de lehetőleg valami páncélosat! A dobozra lesz szükségünk :)

Gyújtásbeállítás


Ha már szét van szedve a gép, beállítjuk a gyújtást! Megjegyzem, ha valaki a saját gépét csinálja, és tudja, hogy jó, akkor felesleges buzerálni. Ez nem az enyém, így az a biztos, ha megcsinálom, ha rossz, ha nem :)
A gyújtás beállításához nemes egyszerűséggel egy szétvágott sörös doboz palástját szoktam használni. Nekem bevállt.
Fellazítjuk/ kivesszük a gyújtótekercs csavarjait (az egyik a széllapátot is tartja!), betesszük a lemezt a lendkerék és a tekercs közé. Elkezdjük forgatni a kereket, hogy a mágnesek elkapják a gyújtótekercset. Ekkor szépen meghúzzuk a két csavart, majd kivesszük a sörös doboz- szerszámot. Ennyi! A gyújtás tuti!
A csavarok itt amúgy 1/4 collosak, próbáltam fényképezni a csavarkulcsot, de nem sikerült : /


Utána gyertyacsere, a gyertyahézag gyári értéke 0,76 mm. Berakás előtt illik ellenőrizni- ha megoldható!
A gyertya Champion J19LM vagy RJ19LM. 


Még egy kis takarítás

Ha már itt vagy lelkem, megnézem a hengered meg a szelepeidet XD Na, nem nagyon, csak kicsit...



Mivel a "műtőasztalom" foglalt, kénytelen vagyok a műhely padlóján dolgozni. Na nem panasz, örülök, hogy van műhelyem, méghozzá nem is akár milyen! Ez "de luxe", van hozzá padló is :D

Nos, hogy sámliról kényelmesen hozzáférjek a dolgokhoz, htárabillentve rögzítem a gépet ezzel a különlegesen kifinomult módszerrel, ami a fenti képen látható. (Higgy csak a szemednek olvasó, az egy 10 Kg os súly, súlyzóhoz). Miután konstatáltuk, hogy a gravitációra még mindig alapozhatunk, folytassuk!

Apropó, még egy szó a négyütemű motorokról! Nem szeretik a döntögetést! Amit leginkább elviselnek, ha a hátsó (gyújtógyertyával átellenes) oldalukra döntitek.(Speciel én ezért IS szeretem jobban a kétüteműeket)


Nos, elől vannak csavarok. Sokan. Itt gyűléseznek. Vagy némán tiltakoznak a terrorizmus ellen, mivel amcsik :) 1/2 collos kulcs kell hozzájuk!  Úgy gondolom, és úgy is vélem, hogy a képek magukért beszélnek:




 Íme, a takarítandó részek:


A kezemben lévő darabon maradt a tömítés. Erről annyit szeretnék megjegyezni, hogy ha szépen egyben van, akkor (szerintem) nem kell cserélni. Ha nincs, akkor kell!
Az égésteret óvatosan takarítsuk, tapintással ellenőrizhetjük a henger állapotát- a lendkerék forgatásával elkezd mozogni, majd elkezdenek mozogni a dugattyúk is, és mindjárt meg is értettük, hogyan működik a négyütemű motor :) Annyit segítek, hogy az egyik szelep beengedi az égéstérbe az üzemanyag- levegő keveréket, a dugattyú összenyomja, a gyertya meggyújtja- NEM ROBBANTJA - majd a másik szelep szépen kiengedi az égéstérből a kipufogó felé a kipufogógázt! Javaslom az óvatosságot takarítás közben pl rézkefe, valamint a szelepek tisztításához porszívó, nehogy a szén és korom beszóródjon 'alájuk'!

Bevallom, a megtakarított állapotról nem készült fénykép. Mea culpa! 

Ha kész, tegyük össze, és a csavarok meghúzásakor emlékezzünk: A motorblokk alumínium :D

Még valami hátra van, illetve vissza:

Berántózsinór cseréje

Vagy behúzózsinór, de mondhatjuk indítókötélnek is. Ez a szövött nejlon sz#r, amit rángatni kell. Próbáltam már helyettesíteni madzaggal- ez két rántást bírt-, és ruhaszárító kötéllel- ez négyet :)
A következő okok miatt kell cserélni:
1. Rövid, mivel elszakadt.
2. Úgyis cserélni kell a fogantyút.
3. Amúgy is szét van szedve a gép- ezért szedtem le a burkolatot az elején :)

Itt a törött fogantyú. A zsinór pedig azért rövid, mert ezt a gépet eredetileg csajosan, feülről lehet indítani. Ez annyit tesz, hogy hosszabb a berántókötél, és alapállapotban tolókaron pihen a fogantyú, hogy indításkor ne kelljen lehajolni a motorhoz.
Az eredeti kötél azért szakadt el, mert a zsinórvezető megette. Ezt javítottam- nikkelezett szemescsavarral helyettesítettem :)


 Bár nem atomfizika, azért pár lépésben leírom, hogyan is kell kötelet cserélni. Az alap- le kell venni a burkolatot, és meg kell keresni a zsinór végét. Általában ez egy csomó :)


Namost két lehetőség van:
1- ha elszakadt az eredeti zsinórunk, akkor mérjük oda a zsinórtárcsához, hány menet volt rajta eredetileg. Ezután tekerjünk a tárcsán annyi teljes fordulatot, ahány menet kötél volt + 1 fordulatot, hogy megbízhatóan vissza tudja majd húzni a zsinórt, majd rögzítsük a tárcsát abban a pozícióban, ahol a burkolaton lévő luk és a tárcsán lévő egybeesik.
2- ha nem szakadt el, hanem egyéb ok miatt cseréljük, akkor az eredeti zsinórt szépen húzzuk ki, majd rögzítsük a tárcsát a fent leírt pozícióban.



Készítsük elő az előzőleg megvásárolt zsír új madzagot, az egyik végét öngyújtóval olvasszuk meg, majd azbesztes ujjakkal formáljuk hengeresre :) , hogy könnyen lyukra találjunk. Ha nem sikerül, keressük nejünket :) (bocsánat)

indítózsinór

A zsinórt kintről befelé dugjuk be, majd ha a tárcsán is túljutottunk, kössünk rá csomót és kissé olvasszuk meg öngyújtóval.


Ha megvagyunk a csomóval, engedjünk a tárcsára annyit, amennyi eredetileg is volt, majd saccoljunk egy távolságot a tárcsa és a fogantyú helye között, és ennyivel hagyjuk hosszabbra a drótot, majd tegyük rá a berántófogantyút. Én addig, míg nincs rajta a behúzó, rögzíteni szoktam.

Ha kész, tegyük rá a burkolatot, rakjuk a helyére a fogantyút, öntsünk benzint a tartályba, nyírjuk le a füvet tesztelés képen, és mehet vissza a gazdájához a gépsárkány! 



használt fűnyíró

Még egy kis szócséplés: A fűnyírás alkalmas ideje nyáron a koraeste. Ez délután kb 5-6 óra. Azért jó ilyenkor nyírni, mert már nem tűz a nap, és nem égeti ki a levágott füvet, valamint a másnap hajnali pára táplálja a gyökeret! Viszont, akinek van szomszédja és este nyolc után nyírja a füvet- benzinmotoros géppel-, annak kívánom, hogy legyen saját édesanyjától kistestvére. Tanuljunk már meg egymás mellett élni, akkor is, ha faluban lakunk!

Még valami- mert nem elég hosszú a cikk- ha fűnyírózás után pár nappal észrevehetően elkezdenek sárgulni, elszáradni a növények, az annak a jele, hogy a fűnyíró kése életlen. Tépi a füvet, nem pedig vágja... Meg kell élezni!

Tecumseh motoros géped van? Nézd meg EZT !

Kellemes időtöltést mindenkinek!

PS: 
Egyébként azoknak az autósoknak, akik a körforgalomban nem bírják a sávokat tartani, kívánok az édesanyjuktól sok sok kistestvért!

Kapcsolódó cikkek:

Ha nem indul a kisgép

 

Nyár, fűnyírás, Tecumseh


Fűnyírókés levétele és élezése


Fűnyíró olajcsere











  Zenék