2016. május 23., hétfő

Ha nem indul a kisgép

Üdv az elvetemült egybegyűlteknek!

Nagy vonalakban összeszedtem pár hibát, amikkel már találkoztam négyütemű kertigép motoroknál. Ez itt inkább felsorolás és kicsi ötletadás, mint javítási segédlet, de talán segítségetekre lesz!
Szívesen veszem a kijavítást, ha tévedtem volna, illetve még jobb lenne, ha hozzászólásban írnátok hibákat, hibajelenségeket, és azok megoldásait, hogy okulhassak, okulhassunk belőlük!


Négyütemű kertigép motorok hibái

*** Mielőtt bármilyen hibát keresel, nézd meg az üzemanyagtartály kupakját!
Mindegyiken van valahol egy luk, ami néha el szokott tömődni, amiáltal a tartályban vákum keletkezik, és nem jut üzemanyag a porlasztóba! ***

Nem indul

1. Nincs/ hibás gyújtás
Kivesszük a gyertyát, a pipát ráhúzzuk, a 'szikrázós' részét hozzányomjuk a motorblokkhoz és párat húzunk az indítókötélen. Ha van szikra, a gyújtás jó, ha nem, ellenőrizni kell! (Gyújtásbeállítást leírtam a Nyár, fűnyírás, Briggs bejegyzésben, ez a legtöbb motornál alkalmazható, bevált módszer.) A hiba a leállító rendszernél is lehet, ennek vezetékelését is ellenőrizzük!
Ha van szikra a motoron kívül, még nem biztos, hogy belül is lesz, a kompresszió miatt. Érdemes megkísérelni az indítást új gyertyával. Opcionálisan ellenőrizendő a gyertyahézag!

2. Nincs levegő
Az égéstérben levegő és üzemanyag keveréke ég el, tehát feltétel, hogy legyen tiszta, átjárható a légszűrő. Nem induló motornál mindig nézzük meg, mennyire koszos a légszűrő. Amennyiben szivacs és koszos, mossuk ki benzinben vagy mosószeres vízben, szárítsuk meg, majd olajozzuk- pár csepp motorolajjal összenyomkodjuk- és tegyünk próbát. Papírszűrőt meg lehet próbálni kiporszívózni, bár inkább cserés, hacsak nem mosható darab.

3. Nincs üzemanyag
4-5 rántás után nem induló gépnél ha kitekerjük a gyújtógyertyát, annak nedvesnek, benzinesnek kell lennie. Ha ez nincs így, azt jelenti, hogy nem jut el a nafta az égéstérbe. Ellenőrizzük, van- e üzemanyag a tartályban, az üzemanyagcső átjárható- e, valamint takarítsuk ki a karburátort. Többnyire a karburátornál szokott eltömődni valamelyik kis likluk, de ha nem úszós, hanem membrános a porlasztó, akkor megnyúló, elszakadt, esetleg letapadt membrán is okozhat ilyen hibát. Vagy a kupak, amit fent kiemelten leírtam :)

4. Döglött üzemanyag
A jelenleg benzinnek nevezett anyag szavatossága 3-4 hónap körül van. Próbáljuk meg a gépet friss benzinnel indítani!

+ Indítási kísérlet: Spricceljünk benzint a az égéstérbe vagy motorindítót a légszűrőhöz , és úgy próbáljuk meg :) 

Indul, de lefullad

1. Levegő vagy üzemanyag hiány, takarítsuk, ellenőrizzük a légszűrőt és az üzemanyag rendszert!
2. Nem megfelelő hőértékű, rossz hézagú, koszos, esetleg döglődő gyertya- ellnőrizzük, cseréljük!
3. Megnyúlt regulátorrugó, ellenőrizzük, cseréljük!

Nem reagál gázadásra

1. Részleges dugulás a porlasztóban, koszos légszűrő

2. A gázszbályzó bowdenje kiszőrösödött és akad vagy elkoszolódott a bowdenház, esetleg a szabályzó mechanizmus koszos, deformálódott és akad. Takarítani, ellenőrizni, bowdent és házát olajozni, szükség esetén cserélni!

Nincs benne erő, terhelésre gyengül

1. Nem megfelelő üzemanyag- levegő arány, kompresszió probléma az égéstérben (pl kopott dugattyúgyűrűk miatt), rosszul beállított és/vagy elmozdult regulátor(kar), rosszul beállított porlasztó, akadó tűszelep/ úszó.

2. Túl nagy a gyom a gépnek :)

Dadog, brekeg, akadozik a motor

1. Légszűrő, üzemanyagrendszer probléma, takarítani kell!

2. Regulátor probléma:  Ellenőrizzük a rugókat, nincsenek- e megynyúlva vagy elszakadva, ellenőrizzük a rugók csatlakozási pontjait, nincs e deformálódás a karon, lemezen.

Melegen leáll, nem indítható vagy dadogósan járó motor

1. Rossz hőértékű vagy döglődő gyertya- cseréljük.

2. Döglődő gyújtótrafó- cserés sajnos...
 

Kéken/ fehéren füstöl a kipufogó

Olaj jut az égéstérbe, és el is ég a genyó :). Ennek oka a dugattyúgyűrűk kopása, ezeket cserélni kell!
Másik potenciális ok: A gépet előre vagy oldalra, a kipufogó irányába döntötték, emiatt olaj folyt a kipufogóhoz. Ez pár perc- max negyed óra alatt 'kiég' , és a füstölés abbamarad.

Kopogás a motorból üzem közben

1. Kevés olaj! Töltsük fel a gépet friss olajjal a gépkönyv alapján.

2. Túl magas fordulatszám, be kell állítani. A regulátorkaron többnyire van egy függőleges sor luk, általában egyikbe egy rugó van akasztva. Minél lejjebbi lyukba akasztjuk a rugót, annál alacsonyabb lesz a fordulat.

3.Hajtókar (csapágy) problémája, a dugattyúnál cserélni kell a csapágyat.

4. Kopott dugattyúgyűrűk, cserélni kell a gyűrűket.

Olajfolyás

1. Fentről lefelé: A lendkerék alatti főtengely szimering elment vadászni. Cserélni kell. Másik lehetőség: A lendkerék alatt elhelyezett szuszogószelep hibája, takarítani, cserélni kell+ olajszintet ellenőrizni.

2. Alulról a földre: Az alsó főtengely szimering elöregedett, cserélmi kell, vagy ha alul van az olajleeresztő nyílás, akkor nem húztuk meg eléggé a csavart, vagy tönkrement, vagy rossz az alátét (ha van).

3. Oldalt, a regulátorkarnál folyik- túltöltött olaj vagy túl magas fordulat, vagy tönkrement/ eltömődött a szuszogó, vagy tönkrement a tömítőgyűrű a regulátorkar tengelyénél. Olajszintet ellenőrizni, nem sok- e a motorolaj!

4. Oldalt, a szuszogószelepnél folyik az olaj- tönkrement a szelep, vagy túl sok az olaj, vagy túl magas a fordulatszám.

Berántáskor visszarúg (támadó kisgép)

Gyújtás időzítési hiba: nem megfelelő időpontban van a szikra. A hiba oka 90% ban, hogy a lendkerék elmozdult a tengelyen. Ennek oka, hogy a lendkerék ékje eldeformálódott vagy elnyíródott, ami pl akkor történik, ha a fűnyíróval követ vagy fatörzset próbálunk nyírni, vagy építési törmeléket rotálunk. Az ék cseréjével a hiba elmúlik.

Fűnyírás után szárad a fű 

1. Rosszkor vágtad: Sem reggel, sem délben nem ajánlatos gyakni a gyomot, mert a nyírás megterheli a növényeket, a nap meg kiégeti. A fűnyírás alkalmas ideje nyáron, melegben este 5- 6 óra, borús időben viszont bármikor lehet :) Azért koraeste, mert a következő hajnalon a pára, ami lecsapódik, az jó a gaznak és a fűnek.

2. A fűnyírókésed életlen, tépi és nem nyíja a füvet, ami megterheli a növényt. Élezni kell a kést! Metódját megtalálod a blogban :) 

Remélem, ha volt hibád, rátaláltál, és a megoldást is meglelted. Az én blogomban aki segítséget kér, többnyire kap is, ha pedig alkatrészt vagy gépet keresel, nézz körül itt, mert nekem bevált:

http://www.kisgepweb.hu/


Bónusz: 

Hogyan tegyük tönkre négyütemű kerti kisgép motorunkat? 


Ha magadra ismersz, az szomorú, de a lehetőséged megvan a változtatásra!
 Ha NEM így csinálod, akkor kezet foghatunk :)

1. Ne járasd be! 
Vedd meg a fűnyírót, tölts bele olajat nyírj ész nélkül mint a vadállat és véletlenül se cseréld ki az olajat! Így garantáltan lerövidíted géped élettartamát!

2. Ne tölts bele olajat! 
A fenének kell motorolaj a gépbe, majd keni a por meg az izzadtság! A kapálógép amúgy is talajkenéses...Lecserélni is csak négy öt évente kell...!

3. Ne cserélj olajat! 
Macera az olajcsere, úgyis keveset megy a gép. Nem számít, hogy koszolódik meg öregszik az olaj, nem kell vele foglalkozni!

4. Tartsd koszos tartályban a benzint! 
Nyugodtan önts benzint a motorodba bármiből, lehet ez szörpös kanna, étolajos flakon, rozsdás edény, kit érdekel! Ez csak fűnyíró, le van sz@rva!

5. Nyugodtan használd egész nap a motort, megállás nélkül!
Ne izgasson, hogy ezek a motorkák szakaszos üzeműek, és 20-30-40 perc után majd annyit kell őket pihentetni, mint amennyit kínoztad. Kinek van erre ideje, mikor kezdődik a híradó! Legyünk túl a melón, más nem számít! Egyébként is jó a blokkon tojást sütni...

6. Rotálj sódert, nyírj facsmetét! 
Nem számít, mi jön az utadba, spártai harcosként menj át mindenen a géppel! Meglesz az eredménye, garantálom!

7. A tiszta légszűrő úri flanc! 
Az a jó, amikor látszik a gépen, hogy használják, ezért feltétlen soha de soha ne öntsd ki a beszáradt port és homokot a légszűrőből! Ez azért is jó, mert a porszemcsék csiszolják a pillangószelepet és a hengert, így könyebb lesz majd indítani a gépet :)

8. Ne takarítsd a géped! 
Még ilyen hülyeséget, hogy takarítani a fűnyírót, kapálógépet? Minek, úgyis koszos lesz újra, meg a kenőanyagok is csak a port fogják. Legyen vége a melónak, aztán utánad a vízözön!

9. Ne tartsd karban a géped! 
Ugyan minek költenél SAE30 olajra, ha maradt a kocsiéból kétszer két deci két külön fajtából? Ugyan miért érdekeljen, hogy úgy kattog, mint egy KGP? Ééés az meg pláne le van sajnálva, hogy a légszűrő letört, az üzemanyagcső szivárog, a kasztni átrohadt, vagy hogy szegény motor olajfoltot hagy a padozaton....

10. Iktasd ki a regulátort! 
Hadd húzzon az a gép, legyen benne erő! Kösd ki vagy  csavard el a regulátorkart, szedd le a rugókat! Te úgyis jobban be tudod állítani, mint ahogy a mérnökök megtervezték!

11. Soha ne cserélj gyertyát! 
Ezt magyarázni se kell. A gyertya nem fontos, nem is mozog. Olyan, mint egy csavar a motoron, minek buzerálni? 

+1 Ha mégis gyertyát cserélsz....
...azt feltétlen közvetlen munka után, meleg motorblokknál végezd! Így ugyanis komoly az esély rá, hogy a gyertyával együtt 'kihajtod a menetet' is a blokkból, és aztán majd bármit bele tudsz hajtani, vagy beleverheted a fa............

Ha ezeket mind betartod, nevem a garancia, hogy hamarosan boldog kertigép- roncs tulajdonos leszel. Akkor majd öklöd az égbe emelve rázod, szidalmazod a kormányt, az égieket, a zsidókat, mert ugye mindenki hibás, a kínaiak, a tesco, az MTD, meg Kupa Mihály, csak te, csak te nem....Te sosem vagy hibás...

11 megjegyzés:

  1. Hello olyan problémám lenne hogy van egy tecumseh prisma 40 fűnyirom es nem lehet leallitani csak ugy hogy ha lehuzom a gyertya pipat

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Vedd le a burkolatot és nézd végig a trafótól jövő -vékony- leállító drótot. Vagy lecsúszott a saruja vagy elnyíródott. Ha oké, nézd meg azt a lemezt, ahova kapcsolódik- a karbi fölött- , hogy nem -e ott tört le vagy hajlott el a leállító- ez egy kis rugós drótdarab, ami leállításkor letesteli a trafót.

      Törlés
  2. MTD 40 PO és hasonló társaiknál ha nincs gyújtás... Gyertya és gyújtótrafó csere után hosszasan elmélkedve fedezem fel, hogy a gyújtótrafónak valójában három kivezetése van. Egy a gyertyához, egy a tekercs kivezetésénél közvetlenül a vasmaghoz gyógyítva és egy, a lendkerék fékhez megy. Amikor a fék rázár a lendkerékre, akkor egy érintkező letesteli a gyújtótrafót, hogy a leállításra kényszerített motor, már ne kaphasson több szikrát. Igen ám, de amikor a fékbovden annyira meg van nyúlva, hogy behúzáskor a fékpofa még éppen csak elengedi a lendkereket, de az érintkezőt a testhez zárva hagyja... komplett gyújtást lehet cserélni trafóval, gyertyával, akkor sem lesz szikra.
    Ez a hiba egyébként volt annyira aljas, hogy hideg gép esetében még nem volt gond az indítással. Csak a harmadik, negyedik fűgyűjtő ürítés utáni beindításnál volt az, hogy bárhogyan rágattam a jószágot, nem volt hajlandó beindulni. Gondolom némi hőtágulás rájátszott a dologra. Érdekes viszont, hogy üzem közben nem volt probléma, tehát a gép nem állt meg magától, holott szerintem letestelt gyújtás esetén ez indokolt lenne. Ez a titok talán sosem derül ki, mindenesetre akinél hasonló tünetek mutatkoznak, ellenőrizze azt a kis érintkezőt ott a lendkerék fék alatt, mert lehet, hogy akkor is letestel mikor nem kéne.

    VálaszTörlés
  3. Szia!
    Nagyon köszönöm a hozzászólást!

    VálaszTörlés
  4. Szia lenne egy olyan problemam hogy kormos a gyertya fustol nagyon nincs teljesitmeny az olajat nemreg csereltem le szinte alig mentem vele mar megint fekete es mintha egy kis benzin szagot ereznek benne egy HONDA GCV 135 4.5 rotacios kaparol lenne szo utanfutoval hasznalom fuvet kihordani ilyen aporsagokat .

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Felteszem a légszűrőt ellenőrizted, és nincs tóltöltve olajjal, illetve nem volt megdöntve a gép. Érdemes megnézni ezt a videót a légszűrőről :
      https://www.youtube.com/watch?v=F-cu3gt44QU
      Ha nem légszűrő- sem egyebek-, akor szerintem sajnos a dugattyúgyűrűk kopása a felelős. A gyertya akormosságából feltételezhető, hogy már a szelepeknél is van lerakódva korom, ami nem megfelelő záródás okoz... Házilag is megoldható a gyűrűcsere, de eléggé szét kell szedni hozzá a gépet.

      Törlés
  5. Kedves Kovács Ádám Károly! Kedves hozzászólók!

    Briggs Sprint 375 gazdája vagyok. Már húsz éves is elmúlt ez a kis gép, és mindig sikerült megjavítani, ha valami baja volt. Most éppen az a helyzet, hogy nem akar indulni és erőssen visszarántja az indítózsinórt, majd eltöri a kezemet! "Nagy az előgyújtás, mert a lendkerék ék elnyíródott. Ki kell cserélni és jó lesz." - mondták a szakértő ismerősök. Szétszedtem, és semmi baja az éknek! Mintha gyári új lenne! Különben az is , mert rajta van a B&S gyári logója. Ezek szerint valami más probléma miatt rúg vissza! Itt most meg is álltam a szereléssel! Annak az éknek rossznak kellett volna lennie, de nem az baja! Mi lehet, amitől akkora előgyújtás van, hogy majd eltöri a kezemet? Arra gondoltam, hogy a túl szegény keverék miatt csinálhatja ezt a visszarúgást. Volt már ilyesmi korábban is. Dugulás lehet a porlasztóban, vagy valami más lehet a gond? Ennek a megoldásához kérnék segítséget! Köszönettel: Laci

    VálaszTörlés
  6. Kedves Laci!
    Tény és való, hogy az ilyen esetek 99 százalékában a lendkerék ék a ludas, illetve a miatta elmozduló lendkerék. Nem feltétlenül kell egyébként elnyíródnia az éknek, elég egy kis elmozdulás, hogy gondot okozzon.
    Azt nem tudom, hogy volt-e valami előzménye a dolognak, illetve az sem teljesen világos, hogy az említett túl szegény keverék miatt ilyen hibád volt-e már. Én még olyat nem tapasztaltam, hogy karburátor probléma okozott volna visszarúgást négyütenű gépen. Konkrétan sajnos nem mondhatom, hogy ez vagy az okozza a gondot, sajnálom. Ami előfordulhat: 1. A briggseken előfordul golyós indító, ez képes alattomosan tönkre menni.
    2. Esetleges szelepkopás, a szelephézagokat meg lehetne lesni, hogy állnak...
    3. Ha valami oknál fogva kevés a tengelyre helyezett súly, az is képes ilyen hibát generálni némely motoron, például ha a fűnyírót kés nélkül indítod.
    4. Van amelyik motornál van indítás rásegítő, ami esetleg tönkre tud menni. Ez annyit tesz, hogy bizonyos fordulat alatt nem engedi teljesen záródni az egyik szelepet. Hogy a te motorod ilyen-e, azt esetleg kód alapján- vagy persze szétszedéssel- lehetne kideríteni.
    Szerintem ha bármi kis gyanú is felmerült az ékkel kapcsolatban, akkor mindenképp próbáld meg kicserélni elsőre. Aztán eseleg állítsd be a hézagot a briggses bejegyzésben bemutatott sörösdobozos módszerrel, utána meg lesd meg a szelephézagokat.
    Üdv!

    VálaszTörlés
  7. Szia!

    Köszönöm a választ és a tanácsokat!
    Előzmény csak annyi, hogy utoljára a faterom használta. Fűnyírás után még rotálni akart, de nem indult neki. (Ez egy KF-04 kapa, fűnyíró adapterrel.)
    Rángatta, rángatta, majd leugrott a behúzózsinór a tárcsáról és beszorult a fémház és a tárcsa közé. Ezt megjavítottam, majd próbáltam berántani. Nekem sem indult és állandóan visszarántotta a kezem.
    Régebben is szokott ilyet csinálni. Ilyenkor mindig csináltam egy kisszervizet, (üzemanyagrendszer tisztítás, gyertyacsere, légszűrő, stb) aztán egyszercsak jó lett, de soha nem jöttem rá, hogy konkrétan mitől. Az ék meghibásodásának lehetőségről évekig nem is tudtam, pedig ez afféle típussajátosság. Tavaly ellenőriztem először, meg most, de nem találtam rajta hibát. Ma mégis kicseréltem.
    Megjegyezném, hogy a kúpos nagykuplung a motor és az adapterek között valamelyest védi a motort a hirtelen behatásoktól. Talán ezért nincs annyi ékdeformálódás, tengelygörbülés ennél a megoldásnál.
    Gyújtótekercs távolságot is beállítottam, igaz nem sörösdobozzal, hanem összehajtott papírlappal. Youtube-on láttam. Olyan 0,2-0,3 mm körül van most hézagmérővel ellenőrizve. Indítóracsnit is lecseréltem újra (golyós). Indításpróba holnap, és a szokásos karbantartás lesz végrehajtva megint.
    Ez az indítás rásegítő érdekes, de nem tudom, hogy ezen van-e ilyen. Gyenge motor ez, nem hiszem, hogy tettek volna bele. Ennek még utána kell járnom! Látok benne hibalehetőséget!
    A tengelyre helyezett súlyról meg annyit, hogy ha a kapán van a motor, akkor semmilyen plusz súly nem segíti. Sőt! A kuplung még fékezheti is valamelyest, ha nem emel ki rendesen.
    Szelephézag ellenőrzéshez szét kellene szednem? SV vezérlés. Ezt hagyom a végére...
    Abban is látok valami lehetőséget, amit a tengelyen lévő súlyról írtál. Mindent megcsinálok a szelepek kivételével, majd felrakom a fűnyíró adapterre (persze a kés rajta lesz). Így könnyebben fog indulni, aztán lehet tesztelni üzem közben.

    Köszi még egyszer! Üdv!
    Laci

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Üdv!
      Azt eddig nem tudtam, hoy kapálógépről- illetve uplungos gépről- van szó. Ezeknél kicsi az esélye, hogy a lendkerék ékje tönkremenjen :/
      Keresgéltem de érdemi dolgot nem találtam a problémáról, pedig engem is furdal a kíváncsiság. Azt találtam érdekességként, hogy ha esetleg túl sok etanol van az üzemanyagban, az okozhat olyat, hogy eltolódik a gyújtás, mert az etanol végett máskor történik az égés. Érdekes dolog! Próbaképp vehetnél máshol benzint, hátha tényleg van benne valami...
      A szelephézagokat oldalt tudod ellenőrizni, a szuszogó fedelet levéve, itt egy lopott kép róla:
      https://www.outdoorking.com/forum/uploads/usergals/2014/02/full-6412-15402-img_0549.jpg
      Ez pedig az indítás rásegítő (kompresszióelengedő ? , nem tudom hogy mondják a magyar szervizesek) :
      https://www.youtube.com/watch?v=tceKAAViC1c

      Törlés