2016. május 23., hétfő

Ha nem indul a kisgép

Üdv az elvetemült egybegyűlteknek!

Nagy vonalakban összeszedtem pár hibát, amikkel már találkoztam négyütemű kertigép motoroknál. Ez itt inkább felsorolás és kicsi ötletadás, mint javítási segédlet, de talán segítségetekre lesz!
Szívesen veszem a kijavítást, ha tévedtem volna, illetve még jobb lenne, ha hozzászólásban írnátok hibákat, hibajelenségeket, és azok megoldásait, hogy okulhassak, okulhassunk belőlük!

Négyütemű kertigép motorok hibái

*** Mielőtt bármilyen hibát keresel, nézd meg az üzemanyagtartály kupakját!
Mindegyiken van valahol egy luk, ami néha el szokott tömődni, amiáltal a tartályban vákum keletkezik, és nem jut üzemanyag a porlasztóba! ***

Nem indul

1. Nincs/ hibás gyújtás
Kivesszük a gyertyát, a pipát ráhúzzuk, a 'szikrázós' részét hozzányomjuk a motorblokkhoz és párat húzunk az indítókötélen. Ha van szikra, a gyújtás jó, ha nem, ellenőrizni kell! (Gyújtásbeállítást leírtam a Nyár, fűnyírás, Briggs bejegyzésben, ez a legtöbb motornál alkalmazható, bevált módszer.) A hiba a leállító rendszernél is lehet, ennek vezetékelését is ellenőrizzük!
Ha van szikra a motoron kívül, még nem biztos, hogy belül is lesz, a kompresszió miatt. Érdemes megkísérelni az indítást új gyertyával. Opcionálisan ellenőrizendő a gyertyahézag!

2. Nincs levegő
Az égéstérben levegő és üzemanyag keveréke ég el, tehát feltétel, hogy legyen tiszta, átjárható a légszűrő. Nem induló motornál mindig nézzük meg, mennyire koszos a légszűrő. Amennyiben szivacs és koszos, mossuk ki benzinben vagy mosószeres vízben, szárítsuk meg, majd olajozzuk- pár csepp motorolajjal összenyomkodjuk- és tegyünk próbát. Papírszűrőt meg lehet próbálni kiporszívózni, bár inkább cserés, hacsak nem mosható darab.

3. Nincs üzemanyag
4-5 rántás után nem induló gépnél ha kitekerjük a gyújtógyertyát, annak nedvesnek, benzinesnek kell lennie. Ha ez nincs így, azt jelenti, hogy nem jut el a nafta az égéstérbe. Ellenőrizzük, van- e üzemanyag a tartályban, az üzemanyagcső átjárható- e, valamint takarítsuk ki a karburátort. Többnyire a karburátornál szokott eltömődni valamelyik kis likluk, de ha nem úszós, hanem membrános a porlasztó, akkor megnyúló, elszakadt, esetleg letapadt membrán is okozhat ilyen hibát. Vagy a kupak, amit fent kiemelten leírtam :)

4. Döglött üzemanyag
A jelenleg benzinnek nevezett anyag szavatossága 3-4 hónap körül van. Próbáljuk meg a gépet friss benzinnel indítani!

+ Indítási kísérlet: Spricceljünk benzint a az égéstérbe vagy motorindítót a légszűrőhöz , és úgy próbáljuk meg :) 

Indul, de lefullad

1. Levegő vagy üzemanyag hiány, takarítsuk, ellenőrizzük a légszűrőt és az üzemanyag rendszert!
2. Nem megfelelő hőértékű, rossz hézagú, koszos, esetleg döglődő gyertya- ellnőrizzük, cseréljük!
3. Megnyúlt regulátorrugó, ellenőrizzük, cseréljük!

Nem reagál gázadásra

1. Részleges dugulás a porlasztóban, koszos légszűrő

2. A gázszbályzó bowdenje kiszőrösödött és akad vagy elkoszolódott a bowdenház, esetleg a szabályzó mechanizmus koszos, deformálódott és akad. Takarítani, ellenőrizni, bowdent és házát olajozni, szükség esetén cserélni!

Nincs benne erő, terhelésre gyengül

1. Nem megfelelő üzemanyag- levegő arány, kompresszió probléma az égéstérben (pl kopott dugattyúgyűrűk miatt), rosszul beállított és/vagy elmozdult regulátor(kar), rosszul beállított porlasztó, akadó tűszelep/ úszó.

2. Túl nagy a gyom a gépnek :)

Dadog, brekeg, akadozik a motor

1. Légszűrő, üzemanyagrendszer probléma, takarítani kell!

2. Regulátor probléma:  Ellenőrizzük a rugókat, nincsenek- e megynyúlva vagy elszakadva, ellenőrizzük a rugók csatlakozási pontjait, nincs e deformálódás a karon, lemezen.

Melegen leáll, nem indítható vagy dadogósan járó motor

1. Rossz hőértékű vagy döglődő gyertya- cseréljük.

2. Döglődő gyújtótrafó- cserés sajnos...
 

Kéken/ fehéren füstöl a kipufogó

Olaj jut az égéstérbe, és el is ég a genyó :). Ennek oka a dugattyúgyűrűk kopása, ezeket cserélni kell!
Másik potenciális ok: A gépet előre vagy oldalra, a kipufogó irányába döntötték, emiatt olaj folyt a kipufogóhoz. Ez pár perc- max negyed óra alatt 'kiég' , és a füstölés abbamarad.

Kopogás a motorból üzem közben

1. Kevés olaj! Töltsük fel a gépet friss olajjal a gépkönyv alapján.

2. Túl magas fordulatszám, be kell állítani. A regulátorkaron többnyire van egy függőleges sor luk, általában egyikbe egy rugó van akasztva. Minél lejjebbi lyukba akasztjuk a rugót, annál alacsonyabb lesz a fordulat.

3.Hajtókar (csapágy) problémája, a dugattyúnál cserélni kell a csapágyat.

4. Kopott dugattyúgyűrűk, cserélni kell a gyűrűket.

Olajfolyás

1. Fentről lefelé: A lendkerék alatti főtengely szimering elment vadászni. Cserélni kell. Másik lehetőség: A lendkerék alatt elhelyezett szuszogószelep hibája, takarítani, cserélni kell+ olajszintet ellenőrizni.

2. Alulról a földre: Az alsó főtengely szimering elöregedett, cserélmi kell, vagy ha alul van az olajleeresztő nyílás, akkor nem húztuk meg eléggé a csavart, vagy tönkrement, vagy rossz az alátét (ha van).

3. Oldalt, a regulátorkarnál folyik- túltöltött olaj vagy túl magas fordulat, vagy tönkrement/ eltömődött a szuszogó, vagy tönkrement a tömítőgyűrű a regulátorkar tengelyénél. Olajszintet ellenőrizni, nem sok- e a motorolaj!

4. Oldalt, a szuszogószelepnél folyik az olaj- tönkrement a szelep, vagy túl sok az olaj, vagy túl magas a fordulatszám.

Berántáskor visszarúg (támadó kisgép)

Gyújtás időzítési hiba: nem megfelelő időpontban van a szikra. A hiba oka 90% ban, hogy a lendkerék elmozdult a tengelyen. Ennek oka, hogy a lendkerék ékje eldeformálódott vagy elnyíródott, ami pl akkor történik, ha a fűnyíróval követ vagy fatörzset próbálunk nyírni, vagy építési törmeléket rotálunk. Az ék cseréjével a hiba elmúlik.

Fűnyírás után szárad a fű 

1. Rosszkor vágtad: Sem reggel, sem délben nem ajánlatos gyakni a gyomot, mert a nyírás megterheli a növényeket, a nap meg kiégeti. A fűnyírás alkalmas ideje nyáron, melegben este 5- 6 óra, borús időben viszont bármikor lehet :) Azért koraeste, mert a következő hajnalon a pára, ami lecsapódik, az jó a gaznak és a fűnek.

2. A fűnyírókésed életlen, tépi és nem nyíja a füvet, ami megterheli a növényt. Élezni kell a kést! Metódját megtalálod a blogban :) 

Bónusz: 

Hogyan tegyük tönkre négyütemű kerti kisgép motorunkat? 


Ha magadra ismersz, az szomorú, de a lehetőséged megvan a változtatásra!
 Ha NEM így csinálod, akkor kezet foghatunk :)

1. Ne járasd be! 
Vedd meg a fűnyírót, tölts bele olajat nyírj ész nélkül mint a vadállat és véletlenül se cseréld ki az olajat! Így garantáltan lerövidíted géped élettartamát!

2. Ne tölts bele olajat! 
A fenének kell motorolaj a gépbe, majd keni a por meg az izzadtság! Lecserélni is csak négy öt évente kell!

3. Ne cserélj olajat! 
Macera az olajcsere, úgyis keveset megy a gép. Nem számít, hogy koszolódik meg öregszik az olaj, nem kell vele foglalkozni!

4. Tartsd koszos tartályban a benzint! 
Nyugodtan önts benzint a motorodba bármiből, lehet ez szörpös kanna, étolajos flakon, rozsdás edény, kit érdekel! Ez csak fűnyíró, le van sz@rva!

5. Nyugodtan használd egész nap a motort, megállás nélkül!
Ne izgasson, hogy ezek a motorkák szakaszos üzeműek, és 20-30-40 perc után majd annyit kell őket pihentetni, mint amennyit kínoztad. Kinek van erre ideje, mikor kezdődik a híradó! Legyünk túl a melón, más nem számít! Egyébként is jó a blokkon tojást sütni...

6. Rotálj sódert, nyírj facsmetét! 
Nem számít, mi jön az utadba, spártai harcosként menj át mindenen a géppel! Meglesz az eredménye, garantálom!

7. A tiszta légszűrő úri flanc! 
Az a jó, amikor látszik a gépen, hogy használják, ezért feltétlen soha de soha ne öntsd ki a beszáradt port és homokot a légszűrőből! Ez azért is jó, mert a porszemcsék csiszolják a pillangószelepet és a hengert, így könyebb lesz majd indítani a gépet :)

8. Ne takarítsd a géped! 
Még ilyen hülyeséget, hogy takarítani a fűnyírót, kapálógépet? Minek, úgyis koszos lesz újra, meg a kenőanyagok is csak a port fogják. Legyen vége a melónak, aztán utánad a vízözön!

9. Ne tartsd karban a géped! 
Ugyan minek költenél SAE30 olajra, ha maradt a kocsiéból kétszer két deci két külön fajtából? Ugyan miért érdekeljen, hogy úgy kattog, mint egy KGP? Ééés az meg pláne le van sajnálva, hogy a légszűrő letört, az üzemanyagcső szivárog, a kasztni átrohadt, vagy hogy szegény motor olajfoltot hagy a padozaton....

10. Iktasd ki a regulátort! 
Hadd húzzon az a gép, legyen benne erő! Kösd ki vagy  csavard el a regulátorkart, szedd le a rugókat! Te úgyis jobban be tudod állítani, mint ahogy a mérnökök megtervezték!

11. Soha ne cserélj gyertyát! 
Ezt magyarázni se kell. A gyertya nem fontos, nem is mozog. Olyan, mint egy csavar a motoron, minek buzerálni? 

+1 Ha mégis gyertyát cserélsz....
...azt feltétlen közvetlen munka után, meleg motorblokknál végezd! Így ugyanis komoly az esély rá, hogy a gyertyával együtt 'kihajtod a menetet' is a blokkból, és aztán majd bármit bele tudsz hajtani, vagy beleverheted a fa............

Ha ezeket mind betartod, nevem a garancia, hogy hamarosan boldog kertigép- roncs tulajdonos leszel. Akkor majd öklöd az égbe emelve rázod, szidalmazod a kormányt, az égieket, a zsidókat, mert ugye mindenki hibás, a kínaiak, a tesco, az MTD, meg Kupa Mihály, csak te, csak te nem....Te sosem vagy hibás...