2016. május 12., csütörtök

Nyár, fűnyírás, Tecumseh

avagy ne javítson, aki bugris :)

Haló (gép)szerelő barkács titánok és titaniszok! 

A 'Nyár, fűnyírás, Briggs' bejegyzés népszerűsége arra ösztönzött, hogy bemutassak egy Tecumseh motoros fűnyírót is.
A gépet ötezer magyar Forintért vettem, saját célra. Ennek a rendbetételét mutatom most be.

Előtte viszont adok pár tippet, ha használt fűnyírót vennél:
1. Nézz alá! A kés és a kasztni állapota árulkodik a felhasználóról és a felhasználásról!
2. Nézd meg (négyütemű motornál), megfelelő -e az olajszint!
3. Keress olajnyomokat!
4. Indítsd be -ha megoldható! Így érezheted a 'gondokat'. Persze előtte nézd meg, hideg- e a motor :)
5. Nézd meg a légszűrőt- ha megoldható! Szintén sokat elmond a felhasználóról.

Én személy szerint nem veszek kéz alól jónak meg szervizeltnek titulált gépet. Miért? Azért kérlek, mert egyrészt bizalmatlan vagyok, másrészt a használt és jónak tartott gépek árai többnyire elég közel vannak az újakéhoz. Ez van, manapság mindenki egy üzleten akar meggazdagodni.

Szóval, ez a gép amúgy használhatónak volt meghirdetve, ennek ellenére nem volt benne olaj. Érdekes dolog, sejthető volt, hogy valami nem stimmel. Meg sem kíséreltem beindítani- négyütemű motort motorolaj nélkül, vagy kétütemű motort tiszta benzinnel SOHA SOHA SOHA, de komolyan SOHA SOHA SOHA ne indítson be senki! Ha meg akarod venni, húzd le a gyertyapipát és párszor próbáld meg berántani. Ha nincs kellemetlen érzésed- akadozás pl- akkor feltehetőleg a henger és a dugattyú elfogadható, de legalábbis 'könnyen' szervizelhető állapotú.

Tehát megvettem, mert jó fogás volt :) Ötezerért kb egy normális fűnyíró aljat lehet venni, szóval a hülyének is megéri!
Amúgy, ha már a pénznél tartunk! Nagyon jónak érzem, ha valaki használhatatlan gépét, dolgait a kidobás helyett jelképes áron eladja, így csökkentve a szemetet. Követendő példa lenne...

 

A gépezet

Elkövettem azt a hibát, hogy nem készítettem fotót az eredeti állapotról, sem a kasztni rendbetételéről, ezért most itt bocsánatot kérek. Gomen nasai! :D

A fűnyíró típusa MTD 46 P,
 

a rajta található motor -ha jól sejtem- Tecumseh Vantage
 
 A bejegyzés elsősorban a motorról szól, másodsorban meg villogok a fasza fűnyírómmal, és mellébeszélek :-P
Az eredeti állapotról ez az egy kép van: 
Innen tudtam, hogy Tecumseh :> Egyébként az ilyen MTD gépeknél többnyire jelzés nélküliek a motorok. Ezen legalább egy matrica volt, viszont azonosítók, típusszám meg hasonlók, azok nem, illetve MTD azonosítók. Nem értem a logikát, lehet, a cél az otthoni szervizelés megakadályozása a motor azonosíthatatlanságával...

 A szörnyet némi motorolaj betöltése után kipróbáltam. Elsőre nem akart indulni, gyújtás problémája volt. Gyújtást beállítottam a Briggsnél ismertetett sörösdobozos módszerrel, ezután szépen beröffent. Első hiba megoldva :)
Második hibája, hogy nyomta, illetve eresztette az olajat a kis testéből. Na, ez már nem tréfa, ezt reparálni kell! Hála az isteneknek csak olajteknő tömítést kellett cserélni, ez viszont egy macerás procedúra. 

Menete: 
1. Motorolaj eltávolítása.
2. Fűnyírókés levétele. 
3. Motor és kasztni szétválasztása. 
4. Motor szétszedése. 
5. Mindenfelé szétfolyó olaj takarítása...
6. Új tömítés berakása.
7. Totális összeszerelés.
8. Öröm, boldogság.
9. Fűnyírás

Nézzük sorban! 
Motorolaj eltávolítás, illetve részletesebb leírás erről itt olvashtó: 

>>>Fűnyíró olajcsere<<<

A jelenleg tárgyalt Tecumseh motornál alul van a leeresztő csavar, és műanyag- tehát könnyű tönkretenni. 
 
Négyszögletes vagy hatlapfejű kulccsal egyaránt eltávolítható. Általában illik bele a dugócsulcsok hajtókarának a négyszögletes vége. 
Az olajcsere menete nagyjából : Üzemmelegre járatjuk a gépet, leállítjuk, leeresztjük az olajat, visszatesszük a csavart és betöltjük a friss olajat.
Általában fél- egy liter körüli az olaj mennyisége, ennek megfelelően keressünk edényt, pl tepsit a felfogáshoz. A fáradt olajat ezután javasolt leadni benzinkúton- mert nagyon káros a környezetre. Állítólag egy liter (fáradt)olaj egy millió liter vizet képes beszennyezni, szóval nem tréfaság a földre vagy a lefolyóba ereszteni! 

 olajcsere
Bár fűnyírómotorhoz nem jó, az autósoknak tudom ajánlani az olajleeresztő kannát. Remek termék!

Fűnyírókés levétele és élezése 

A kés életlenségének biztos jele, hogy fűnyíás (gazvágás) után a szálak sárgulna, elszáradnak. Ilyenkor a kés nem vágja, hanem tépi a zöld matériát, ami ugye nem cél.
A fűnyíró késének levétele nem különösebb mutatvány: Oldalra kell dönteni (a kipufogóval ellentétes oldalra) a gépet- miután a gyertyapipát a véletlen inulás megakadályozása érdekében lehúztuk-, majd kihajtani a csavart. Érdemes amúgy a kés élezését beiktatni az olajcsere folyamatába, a friss olaj betöltése elé.


Szóval a gép az oldalán, a csavar a forgásiránnyal megegyező irányba fog lazulni- amerre az él van. Így ugyanis működés közben a csavar semmiképp nem tud kihajtóndi, okosan ki van ez találva :)

Valószínű, hogy nem lesz elég a kezed ereje, hogy ellen tarts a csavarnak. Ilyenkor be lehet vetni fadarabot például, de használhatod a lábad is, ahogyan én szoktam:
 
 Ilyen az, mikor a láb kéznél van :) Persze, ez körömcipőben nem ajánlott :)

 Ha lekönyörögtük a pengét, jöhet az élezés. Jó esetben csak végig kell húzni az éleken párszor egy vasreszelőt.

Élezésről bővebben >>>ITT<<< olvashatsz. 

A motor megszakértése

Mondottam volt, tömítés kell, mert tömítésre van szükség :)
Ez amúgy egy 'nem létező hiba', ilyen nem fordul elő, csak kontár javítás(i kísérlet) kötekezményeképp.

Itt látszik, hol folydogált az olaj...

Az olaj kiengedése és a kés levétele után alulról kényelmesen hozzáférhetőek a csavarok, melyek a kasztnit és a motort összefogják.

El kell távolítani először a gázszabályzó bowdent.

 


 Azért ezeken a képeken látszik nagyjából, hogyan is nézett ki a fűnyíró. A felületi rozsdától amúgy nem kell félni, az átrohadástól viszont igen :)

A csavarok eltávolítása után a motor leemelhető az aljról.


Így ni! Ez nem trükkfelvétel, én ilyen erős vagyok. Egyébként a szemfülesek észrevehetik, hogy nincs kipufogó. Nyugodjatok meg, van. Levettem festeni, mielőtt nekiálltam a procedúrának.

Itt látszik, hogy még így is milyen sok olaj maradt a motorban. 

Érdemes az üzemanyagot kiüríteni mind a tartályból, mind pedig az úszóházból, ha eddig még nem tettük meg, valamint letörölni benzines ronggyal a motor külsejét, és az üzemanyagtartályt eltávolítani. 


A motort pár csavar tartja alulról. Le kell venni a tengelyről a késtartót,
 
 majd a deknit megtakarítva előtűnnek a csavarfejek.


 
 A képeken látszik de azért mondom: a tojástartó tálca a barátunk! Praktikus és erős :) 
Én mosógépet is csak ilyenen szerelek :)


 A csavarok kicsavarása után az "olajteknőt" gumikalapáccsal kérjük meg, tegye amit akarunk, és jöjjön le :)
Gyere, megiszunk valami édeset :D

Tessék! Ahova mutatok, ott kérem látható, hogy nem látható tömítés- a regulátorkerék mellett szétszedéskor szakadt el. Ezért mondtam, hogy ez egy nem létező hiba, meg azt, hogy ne javítson, aki bugris. Ezt a gépet valaki valamikor szétszedte, a tömítést elszakította, de nemes egyszerűséggel sz##t rá, és így ahogy van, összerakta. Ezért folyt az olaj. Ugye olvastad a bejegyzést a hülye emberekről? Ez a 'szaki' is az! A tömítés pár száz forint, de ha sajnálod rá, akkor vágj műszaki rajzlapból, az is jobb a semminél!

Még egy kép a történtekről :) Itt látható még egy hézagoló alátét is, ez a motor tengelye és a dekni közé való! Lehetőleg ne hagyd ki, mikor összeteszed a gépet!

Ez pedig itt az 'olajszivattyú', ez szórja szét a kenőanyagot üzem közben. Csak azért érdekes, mert elvben nem mindegy, hogyan van a helyén.

A műanyag karika széle az egyik oldalon "befelé lejt". Ez kerül összerakáskor felfelé- a lendkerék irányába.


Tehát így. Az egyenes rész lefelé, a bolygó irányába néz.

Ez pedig itt a regulátor- angolul governor. Ez a kerék forog, miközben jár a motor, a két oldalán két fém pöcök a sebességtől függően kinyílik vagy összezár, ezáltal nyitja- zárja (szabályozza) a pillangószelepet, így állítja be automatikusan a motor fordulatát.
Így működik:

governor
Bár itt a motorunkhoz képest fejjel lefelé van, de szerintem átlátod a dolgot. Tecumseh motoroknál -régebbieknél- egyébként gyakori hiba, hogy olaj folyik a regulátorkarnál a motorból. Namost ahol kijön a motorból a kar tengelye, ott O gyűrű van tömítésként. (Felső robbantott ábrán a 39 -es tétel) Ez szokott elmenni tönkre, vagy az idő miatt, vagy túltöltött olaj miatt, vagy mert mé' ne :)


Az olajteknőt benzinnel kimostam, a régi tömítést leszedtem. Fontos, hogy ahová a tömítés kerül, az a rész teljesen tiszta legyen, különben adunk a sza##nak egy pofont, ereszteni fog...

Eddig elhallgattam, de kicseréltem az alsó szimeringet is. Nem volt jó állapotban. 

Ilyen fémkarikás szimering (fémházas tegelytömítés) való ehhez a géphez, és alulról kell betenni.
Így mint a képen.


Majd gumikalapáccsal szintbe ütögetjük, és csőkulccsal vagy csődarabbal újra beszintezzük. Ennyi, nem kell ráperemezni- nem is lehetne-, ez így a helyén fog maradni.

Erről az alsó részről még annyit elmondanék, hogy hat darab csavar és két darab pöcök tartja. A kettő pöcköt mutatom a képen- az egyik hiányzott, pótoltam rúdanyagból :) Príma lett :)

Mielőtt összerakjuk, próbáljuk rá a tömítést. Jelen esetben papírtömítést szereztem, de megfelel tömítőszilikon is. 
Kapható direkt ilyen tömítésekhez speciális szilikon. Ez pl piros, nyilván ettől speciális. Hogy ez miben különbözik- illetve különbözik-e -a hagyományos 'szaniter' szilótól, azt nem tudom. Ötszáz HUF környékén van egy ilyen kicsinyke tubussal, szerintem nem érdemes hazárdírozni a sima szilikonnal. 
De mindegy is, mert én papírtömítést vettem , ilyet: 

Ennek neve olajteknő tömítés, és elvileg ugyanolyan kell a Vantage, BH, Prisma, Spectra, Synergy típusú Tecumseh motorokhoz. Azért, mielőtt cseréled, kérdezz rá a boltban! 500- 1000 Ft között kerülhet a birtokodba. 
Itt vettem: 

Reklám: 

http://www.klack.hu/
Klick-Klack Kft. | 7626 Pécs, Ady Endre utca 33. 
| | 06-72/525-151

Ez egy pécsi bolt. A weboldaluk sajnos nincs rendesen megcsinálva, és a parkolás is macerás a bolt előtt- ez mondjuk generális probléma Pécsen- viszont ennek ellenére nagyon ajánlom őket! Telefonon lehet érdeklődni bármiről, sok alkatrészük van reális áron, és - ami manapság ritka- értenek is a gépekhez, valamint tudják, mit árulnak! Több ilyen bolt kéne! 

Namost, megvan a méretes tömítés. Ha papírtömítést választottál, azt felhasználás előtt motorolajjal be kell kenni- szilikon tömítésnél pedig zsírtalanítani kell a felületeket. A két tömítést együtt alkalmazni felesleges és és ésszerűtlen. A pörköltöt se kevered két fakanállal!

 
Ilyen a bekent olajos papírtömítés. 

Ezek után a dolgunk csak annyi, hogy a helyére tesszük a hézagoló alátétet- a tengelyre-, bepozícionáljuk az olajszivattyút- az ellenoldalon van helye a 'fejének', megolajozzuk a tengelyt meg a szimeringet, és összetesszük a motort.

 

Gumiklapáccsal összepasszítjuk, azután jöhetnek a csavarok! 

A csavarokat csőkulccsal, dugókulccsal, kézi erővel kényelmesen meg lehet húzni. Nem kell megszakítani a meneteket! A meghúzási sorrend tetszőleges: Lehet átellenesen, körkörösen vagy helikálisan is (Ez amúgy csigavonalat jelent, és ennél a motornál ez nem a helyénvaló kifejezés. A különbség a helikáslis és a spirális között, hogy a helikális térbeli vonal, a spirális két dimenziós, tehát pl a spirál füzet ugyan olyan hibás kifejezés, mint a kockás füzet :) ). 
A csavarok meghúzásánál csak arra figyeljünk, hogy ne egyből húzzuk szorosra őket, hanem fokozatosan, egyenként. Tehát ha pl körben haladunk, akkor minden csavaron hajtunk egy menetet körben, aztán újra egy menetet, és így tovább. Ezáltal a két motordarab egyenletesebben közeledik egymáshoz, ami jó a tömítésnek.
Ezzel készen is vagyunk, a tömítéscsere megvolt.

A szuszogó :)

Szót ejtenék még az alant látható dologról.


Legjobb tudomásom szerint ezt nálunk szuszogónak hívják, bár ez nem kifejezetten egy terminus technicus :)
Angolul breather.
Ez egyirányú szelep, ami arra szolgál, hogy a megszüntesse a motorban lévő levegő túlnyomását.  Tecumseh motoroknál gyakori hiba, hogy innen olaj folyik ki. Ennek oka vagy a túl magas fordulatszám, vagy a dugattyúgyűrűk kopása, vagy a szelepek hibája, vagy a szuszogó szelepének hibája. Motoronként, motorgyilkosonként változik a hiba...

Egyébként ez el is tud koszolódni, néha érdemes rá/ bele kukkantani. 

Itt két csavar tartja, belül szivacs meg a szelep van. Ez létezik olyan változatban is, amelyiknél egy gumicső a kivezetés, sőt, régebbi Tecumseh motoroknál kehely formájú, lendkerék alatt elhelyezettekkel is találkozhatunk. 
A felső robbantott motorábrán az 51- fedlap, 52- tömítés, 53- szuszogószelep, 54- szivacs.


Ezzel itt most be is fejezem, egyebekről, amik nem a motorral kapcsolatosak- például festés- most nem írok. 
Megemlítem viszont még a karburátort: 
Semmi különös nincs benne, 'hagyományos' úszós kivitelű. Takarításon kívül mást nem igen igényel. 

Meg még annyi, ilyen gyertya kell bele: 


Na, mostmár tényleg vége. Itt van pár kép a 'rendbetett' gépről, csak, hogy csorgasd a nyálad XD 
Persze tudom, neked jobb van :D Használd egészséggel, és bánj vele jó gazda gondosságával! 




Pá-pá! 
Öröm volt látni Téged :)



Kapcsolódó cikk:
Ha nem indul a kisgép

 Tartalomjegyzék 

 Zenék