2014. július 16., szerda

Nyár, fűnyírás, Briggs

Haló!
Egy kis nyári projekt: Fűnyíró (motor) javítás

... És, hogy miért?
1. Mert nem indul.
2. Mert indulnia kéne.
3. Mert valaki réges régen kitalálta, hogy sikk nyírni a füvet /legtöbb helyen inkább ősgazt/ akkor is, ha nem kell az állatok takarmányozásához, almozásához. Őszintén, míg városban éltem, nem éreztem, hogy napjainkban ez sporttá vált volna, de mióta 'faluban' élek, már tudom, hogy az. Az összes ökörfejű szörnyeteg nyöszteti a fűnyírót, még inkább a fűkaszát, ha kell, ha nem. Egy kedves szomszédunk például kétnaponta nyírja a füvét- noooormális?? :D Persze a kulturált fűnyírással semmi gondom, magam is űzöm időjárástól függően egy- két- három hetente- amúgy olyan felesleges dolognak tartom, mint a hólapátolást... De elég a szócséplésből, vágjunk bele!  

A gépezet
 



















Kellemes zöld szín, németes felirat, árulkodó 40B típusjel (kb 40 centit nyír :) ), és egy régebbi  

Briggs & Stratton Classic 35 
benzinüzmű belsőégésű motor. Egész jól összerakott kis gép.

A hiba

Hát, hogy is mondjam... kakil beindulni :D

Hibakeresés

Magam részéről nem a szívem csücske a Briggs termékcsalád, de elismerem motorjaik egyszerűségét és használhatóságát, könnyű javíthatóságát. Szerintem hangosak, és műszaki szemmel érdekes megoldásaik vannak, pl a 'regulátor', ami egy műanyag széllapát.
Természetesen véleményem inkább a régebbi motorokon alapul, a maiakat nem ismerem. Maradjunk annyiban, hogy én kétütemű párti vagyok, négyüteműben pedig inkább a Tecumseh motorokat preferálom.
De elkalandoztam.

Szóval, ha nem indul egy benzinmotor, elsőként érdemes a légszűrőt megnézni, illetve annak kiiktatásával megkísérelni az indítást, némi motorindító spray vagy benzin segítségével.
Ha így beröffen, és üzemel, akkor koszos a légszűrő és nem kap elég levegőt.
Ha beröffen, de csak pár taktust megy, akkor valószínűleg üzemanyag ellátási probléma van, tehát karbititisztítás, üzemanyag rendszer átnézés.
Ha nem röffen be, gyanakodhatunk a gyújtásra. A gyújtógyertyával ellenőrizhetjük részben a gyertyát, és teljesen a gyújtást. Kitekerjük, rátesszük a gyertyapipát, hozzáérintjük a motorblokkhoz a menetes részét és megrángatjuk az indítózsinórt. Ha van szép kék szikra, a gyújtásunk jó, a gyertya talán. Miért? Azért kérem, mert előfordul, hogy szép szikrát ad a gyertya a motoron kívül, viszont ha betekertük, akkor a kompresszió miatt már nem :) Hihetetlen, de igaz. Láttam én már éjjeliőrt nappal meghalni...

Karburátortakarítás és membráncsere

Ennek a motornak- mint általában a Briggseknek- üzemanyag ellátási problémája van.
 

A légszűrőt egy darab csavar tartja a helyén. Ezt kicsavarjuk, és jól eltesszük, hogy meglegyen, mire végzünk :) A szivacsot takarítsuk meg -és olajozzuk pár csepp motorolajjal-, ha lehet, ha nem, cseréljük. Az égéshez kell a levegő ill. oxigén!


A levétel után érdekes dolgokat láthatunk. A piros cső, amit mutatok a csavarhúzóval házi, amolyan sk barkács megoldás.  Eredetileg egy gumikönyök van itt.

 A másik érdekes dolog, hogy egy rugó hiányzik. A regulátor csillapítórugója- ha jól tudom. Loptam egy képet a gugliról, így néz ki gyárilag a dolog :

 A kis rugó nélkül is működik a motor, csak bizonytalanabb a szabályozás, így érdemes pótolni.

Folytatásképp puszta passzióból leveszem a motorburkolatot- később úgyis lekerülne. Három darab hatlapfejű 6 os csavar tartja.
classic 35

Következőleg le kéne szerelni a karburátort. Na de hol is van a karburátor? Nos, itt egybe van építve az üzemanyagtartállyal, szóval azzal együtt jön le. Gondolom így olcsóbb a gyártás.
A tankot lánctalpak tartják XD, az üzemanyagtartályt pedig két csavar. Egy elől, ahol mutatom...


... egy pedig oldalt, ahol csavarom. Előzőleg érdemes a gumikönyököt levenni.


A két csavar kicsavarása után először húzzuk magunk felé az egységet, és mielőtt kétségbe esnénk felfelé és újra magunk felé. Kicsit érthetetlen, mi?

Na, cizellálom: A 'karburátor' egyszerűen rá van húzva a szívótorokra (piros karika), a tömítettségről egy O gyűrű gondoskodik. Lehúzzuk a karbit, viszont még be van akasztva a regulátor karja a pillangószelephez. Ezért felfelé ki kell akasztani. Az életben egyszerűbb ám, mint érthetően leírni XD


  Íme a komplett egység. Mielőtt nekiesünk, takarítsuk meg!

üzemanyagtartály, classic 35

Itt egy kis előzetes, hogy mit fogunk találni :




Takarítás után kitkerjük az öt darab PH csavart , majd leemeljük a műanyag szerkezetet. Így:


Na, a képen jelöltem egy rugót. Ez nyomja a membránt, általában itt ezért megnyúlik, esetleg elszakad. Szeretném megjegyezni, hogy attól, hogy jónak tűnik, még nem biztos, hogy az! Érdemes cserélni, ha már úgyis szétszedtük, mert nem kerül sokba.
Egyébként a membrán hibája okozza azt a jelenséget is, hogy hullámzik a fordulat! (angolul surge, surging, a Youtube tele van ilyen videókkal, ahol membránt cserélnek, és megjavul a nyírógép) 


A régi alkatrészek...


 Ezek pedig az újak:


membránszett

A gépedhez itt kapsz alkatrészt:

http://www.kisgepweb.hu/termekkategoria/motorok/briggs-alkatreszek/



Mielőtt összerakjuk az egységet, takarítsunk ki mindent, amit lehet! Nézzük át a lyukakat, öblítsük ki a tartályt, fújjuk át levegővel vagy tisztító sprével a szűrőket (a műanyag részen van kettő)! 


Utána tegyük helyére a dolgokat: Membrán kerül az üzemanyagtartályra, tömítés kerül a membránra, műanyag kerül a tömítésre, a csavarok pedig összetartják az egészet. Apropó, mivel ez "finom műszer", érzéssel húzzuk meg a csavarokat, mert nem csak a membránt és a tömítést vághatjuk haza még használat előtt, hanem a műanyagot is megrepeszthetjük! Csak ügyesen :D 


Ha készen vagyunk, rakjuk a helyre a dolgokat, és igyunk egyet! Ki mit szeret, de lehetőleg valami páncélosat! A dobozra lesz szükségünk :)

Gyújtásbeállítás


Ha már szét van szedve a gép, beállítjuk a gyújtást! Megjegyzem, ha valaki a saját gépét csinálja, és tudja, hogy jó, akkor felesleges buzerálni. Ez nem az enyém, így az a biztos, ha megcsinálom, ha rossz, ha nem :)
A gyújtás beállításához nemes egyszerűséggel egy szétvágott sörös doboz palástját szoktam használni. Nekem bevállt.
Fellazítjuk/ kivesszük a gyújtótekercs csavarjait (az egyik a széllapátot is tartja!), betesszük a lemezt a lendkerék és a tekercs közé. Elkezdjük forgatni a kereket, hogy a mágnesek elkapják a gyújtótekercset. Ekkor szépen meghúzzuk a két csavart, majd kivesszük a sörös doboz- szerszámot. Ennyi! A gyújtás tuti!
A csavarok itt amúgy 1/4 collosak, próbáltam fényképezni a csavarkulcsot, de nem sikerült : /


Utána gyertyacsere, a gyertyahézag gyári értéke 0,76 mm. Berakás előtt illik ellenőrizni- ha megoldható!
A gyertya Champion J19LM vagy RJ19LM. 


Még egy kis takarítás

Ha már itt vagy lelkem, megnézem a hengered meg a szelepeidet XD Na, nem nagyon, csak kicsit...



Mivel a "műtőasztalom" foglalt, kénytelen vagyok a műhely padlóján dolgozni. Na nem panasz, örülök, hogy van műhelyem, méghozzá nem is akár milyen! Ez "de luxe", van hozzá padló is :D

Nos, hogy sámliról kényelmesen hozzáférjek a dolgokhoz, htárabillentve rögzítem a gépet ezzel a különlegesen kifinomult módszerrel, ami a fenti képen látható. (Higgy csak a szemednek olvasó, az egy 10 Kg os súly, súlyzóhoz). Miután konstatáltuk, hogy a gravitációra még mindig alapozhatunk, folytassuk!

Apropó, még egy szó a négyütemű motorokról! Nem szeretik a döntögetést! Amit leginkább elviselnek, ha a hátsó (gyújtógyertyával átellenes) oldalukra döntitek.(Speciel én ezért IS szeretem jobban a kétüteműeket)


Nos, elől vannak csavarok. Sokan. Itt gyűléseznek. Vagy némán tiltakoznak a terrorizmus ellen, mivel amcsik :) 1/2 collos kulcs kell hozzájuk!  Úgy gondolom, és úgy is vélem, hogy a képek magukért beszélnek:




 Íme, a takarítandó részek:


A kezemben lévő darabon maradt a tömítés. Erről annyit szeretnék megjegyezni, hogy ha szépen egyben van, akkor (szerintem) nem kell cserélni. Ha nincs, akkor kell!
Az égésteret óvatosan takarítsuk, tapintással ellenőrizhetjük a henger állapotát- a lendkerék forgatásával elkezd mozogni, majd elkezdenek mozogni a dugattyúk is, és mindjárt meg is értettük, hogyan működik a négyütemű motor :) Annyit segítek, hogy az egyik szelep beengedi az égéstérbe az üzemanyag- levegő keveréket, a dugattyú összenyomja, a gyertya meggyújtja- NEM ROBBANTJA - majd a másik szelep szépen kiengedi az égéstérből a kipufogó felé a kipufogógázt! Javaslom az óvatosságot takarítás közben pl rézkefe, valamint a szelepek tisztításához porszívó, nehogy a szén és korom beszóródjon 'alájuk'!

Bevallom, a megtakarított állapotról nem készült fénykép. Mea culpa! 

Ha kész, tegyük össze, és a csavarok meghúzásakor emlékezzünk: A motorblokk alumínium :D

Még valami hátra van, illetve vissza:

Berántózsinór cseréje

Vagy behúzózsinór, de mondhatjuk indítókötélnek is. Ez a szövött nejlon sz#r, amit rángatni kell. Próbáltam már helyettesíteni madzaggal- ez két rántást bírt-, és ruhaszárító kötéllel- ez négyet :)
A következő okok miatt kell cserélni:
1. Rövid, mivel elszakadt.
2. Úgyis cserélni kell a fogantyút.
3. Amúgy is szét van szedve a gép- ezért szedtem le a burkolatot az elején :)

Itt a törött fogantyú. A zsinór pedig azért rövid, mert ezt a gépet eredetileg csajosan, feülről lehet indítani. Ez annyit tesz, hogy hosszabb a berántókötél, és alapállapotban tolókaron pihen a fogantyú, hogy indításkor ne kelljen lehajolni a motorhoz.
Az eredeti kötél azért szakadt el, mert a zsinórvezető megette. Ezt javítottam- nikkelezett szemescsavarral helyettesítettem :)


 Bár nem atomfizika, azért pár lépésben leírom, hogyan is kell kötelet cserélni. Az alap- le kell venni a burkolatot, és meg kell keresni a zsinór végét. Általában ez egy csomó :)


Namost két lehetőség van:
1- ha elszakadt az eredeti zsinórunk, akkor mérjük oda a zsinórtárcsához, hány menet volt rajta eredetileg. Ezután tekerjünk a tárcsán annyi teljes fordulatot, ahány menet kötél volt + 1 fordulatot, hogy megbízhatóan vissza tudja majd húzni a zsinórt, majd rögzítsük a tárcsát abban a pozícióban, ahol a burkolaton lévő luk és a tárcsán lévő egybeesik.
2- ha nem szakadt el, hanem egyéb ok miatt cseréljük, akkor az eredeti zsinórt szépen húzzuk ki, majd rögzítsük a tárcsát a fent leírt pozícióban.



Készítsük elő az előzőleg megvásárolt zsír új madzagot, az egyik végét öngyújtóval olvasszuk meg, majd azbesztes ujjakkal formáljuk hengeresre :) , hogy könnyen lyukra találjunk. Ha nem sikerül, keressük nejünket :) (bocsánat)

indítózsinór

A zsinórt kintről befelé dugjuk be, majd ha a tárcsán is túljutottunk, kössünk rá csomót és kissé olvasszuk meg öngyújtóval.


Ha megvagyunk a csomóval, engedjünk a tárcsára annyit, amennyi eredetileg is volt, majd saccoljunk egy távolságot a tárcsa és a fogantyú helye között, és ennyivel hagyjuk hosszabbra a drótot, majd tegyük rá a berántófogantyút. Én addig, míg nincs rajta a behúzó, rögzíteni szoktam.

Ha kész, tegyük rá a burkolatot, rakjuk a helyére a fogantyút, öntsünk benzint a tartályba, nyírjuk le a füvet tesztelés képen, és mehet vissza a gazdájához a gépsárkány! 



használt fűnyíró

Még egy kis szócséplés: A fűnyírás alkalmas ideje nyáron a koraeste. Ez délután kb 5-6 óra. Azért jó ilyenkor nyírni, mert már nem tűz a nap, és nem égeti ki a levágott füvet, valamint a másnap hajnali pára táplálja a gyökeret! Viszont, akinek van szomszédja és este nyolc után nyírja a füvet- benzinmotoros géppel-, annak kívánom, hogy legyen saját édesanyjától kistestvére. Tanuljunk már meg egymás mellett élni, akkor is, ha faluban lakunk!

Még valami- mert nem elég hosszú a cikk- ha fűnyírózás után pár nappal észrevehetően elkezdenek sárgulni, elszáradni a növények, az annak a jele, hogy a fűnyíró kése életlen. Tépi a füvet, nem pedig vágja... Meg kell élezni!

Tecumseh motoros géped van? Nézd meg EZT !

Kellemes időtöltést mindenkinek!

PS: 
Egyébként azoknak az autósoknak, akik a körforgalomban nem bírják a sávokat tartani, kívánok az édesanyjuktól sok sok kistestvért!

Kapcsolódó cikkek:

Ha nem indul a kisgép

 

Nyár, fűnyírás, Tecumseh


Fűnyírókés levétele és élezése


Fűnyíró olajcsere











  Zenék 

54 megjegyzés:

  1. Szervusz!
    A zsinór cserénél a rugó milyen állapotban van?
    Feltekercselem, helyére rakom és nem lehet berántani. Teljesen feszes az egész.
    Mit rontok el?
    Zsuzska

    VálaszTörlés
  2. Szia Zsuzska!
    Mielőtt a tárcsába befűzöd az indítókötelet, a tárcsában meg kell feszíteni a rugót. Tehát ha pl 5 menet zsinórt akarsz a gépedre, akkor öt plusz 1 tekerés a tárcsán, tárcsa rögzítése, utána befűzöd a kötelet és csomózod.
    Ha nem sikerül, írj ide:
    modder151@gmail.com

    VálaszTörlés
  3. Hasznos infok. Van nekem is egy Briccsen motoros gépem, szegény meg volt gyilkolva így kaptam. Fordulatszabalyzo rúgó kinyujtva, motor szívó cső eltorve, kipufogó menete megb#va, gyujtas trafo csavarjai megfuttatva , motor tartó csavarjai kiszakadva a vazbol, kés derekszogbe hajolva. Nagyon kevés olaj is volt benne. Nem is tudom neki merjek-e fogni a javításának mert lehet sokba fog kerülni. Ja és még így is szegény be akart indulni első huzasra.

    VálaszTörlés
  4. Én megmondom őszintén, a leírt hibák miatt a javítás nem ésszerű. Sok pénzbe fog kerülni, sok munka lesz vele, és még akkor sem biztos, hogy 100 százalékos lesz a masina.
    Ugyanakkor tudom, mekkora öröm, mikor az ember sz+;*ból várat épít, szóval az eszem lebeszélne a javításról, a szívem meg nem :)

    VálaszTörlés
  5. A motorblokktömités alá kell silikon a rögzítéshez?

    VálaszTörlés
  6. Szia!Kicseréltem a tömítéseket és még mindig csak alapgázon pöfög.Ha leveszem a levegőfiltert és krompresszorral nyomatok oda levegőt,akkor beindul.Mi lehet a gond?

    VálaszTörlés
  7. Hahó!
    Egy kicsit több infó kellene, hogy érdemben tudjak tanácsot adni.
    Érdekelne, milyen motor, mit és miért javítottál rajta, ilyesmik :)
    A kompresszoros légbefújás érdekes ötlet, anélkül el sem indul, jól értem?
    Ha elindult, reagál a "regulátor" mozgatására? Esetleg nem húztad meg túlságosan a széllapát csavarját- ami a fordulatot szabályozza?
    Gyertya megfelelő? (nem jó hőértékű gyertya is képes ilyen hibát produkálni)
    Porlasztó tiszta?
    Így hirtelen nem jut egyéb az eszembe, várom az infókat!

    VálaszTörlés
  8. Szia!
    Egy RK 02-es gépet (Briggs) ha indítok, pár másodpercig jár, majd leáll...
    Cserélve lett gyertya, levegőszűrő, membrán (rugókkal), szabályzó rugók, kipufogó, tanksapka, új olaj, friss benzin, csúszóharangnál a kis rugók, stb...
    Ha el is indul max. 10mp-ig jár, gázadásra azonnal leáll (fel sem pörög).
    Gyertyát ha kiveszem, mindig "fekete folyadékos", tisztítanom kell, csak akkor indul el.
    Van ötlet, hogy mit nézzek még meg rajta?
    Zoli

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Elnézést, elkerülte a figyelmem a hozzászólásod. Ha jól gondolom, te írtad, hogy másik tankkal megy, szóval akkor már meg is oldottad :) Ha előzőleg nem tetted, akkor próbáld meg kipucolni az eredeti üzemanyagtartályt, és a karbit, különös tekintettel a tartályba nyúló részre, ahol a benzinszűrő van.
      A fekete folyadék felteszem olajféle. Ez vagy attól van, hogy kopottak már a dugattyúgyűrűk, vagy esetleg túlszívattad - az indítgatásokkal- és a benzin elkezdte feloldani a lerakódott kokszot. Ha nagyon ráérsz, majd ellenőrizd a lerakódást a szelepfedél levételével szerintem- előtte vegyél hozzá egy hengerfej tömítést, mert lehet, hogy ki kell majd cserélni, ha nem marad egyben levételkor.

      Törlés
  9. Másik tankkal megy, karbi hiba lesz ez...

    VálaszTörlés
  10. Szia, Rátettem egy másik tankot (450-es Briggs-ről), azzal megy, mint a veszedelem...
    Tehát csak karbi hiba lesz, hiába cseréltem rajta mindent ki...

    Lehet ez lesz a megoldás, keresek használtan egy sprint tankot és ráteszem véglegesen De az az egy még akkor is zavarna, hogy azon nincs (vagy csak nem találtam meg) kis csavar, amivel a benyát lehet szabályozni, hogy mennyit kapjon...

    Így is ment vele de azért az mégiscsak jobb lenne (na meg az alapjárati csavar is hiányzik...)

    Vagy ez nem okozhat gondot és ne foglalkozzak vele, használjam így???

    VálaszTörlés
  11. Na, akkor kezdjük leőről. Azt írtad, hogy RK 02- es gép. Nem néztem utána, és zsigerből azt hittem, hogy Briggs classic, vagy ehhez hasonló motor van rajta. Most ránéztem, és a látottak alapján úszós karburátoros, nem tankkal egybeápített. Megerősítenéd ezt?
    HA valóban úszós, akkor nem értem, hogy mi köze a karburátornak a tankhoz, mivel csövön csatlakoznak. Ezt tisztázzuk, rendben?
    Egyébként ha karbit cseréltél, főleg ha nagyobb motorról, akkor feleslegesen többet fog fogyasztani a gép, elvileg szerintem gondot nem okozna, de érdemi tapasztalatom nincs erről. Létezik olyan karbi, amin nincs csavaros állítási lehetőség.

    VálaszTörlés
  12. Nem, a régi RK 02-eseken egy 4HP-s Briggs volt, a tankkal egybeépített (ráépített)gumimembrános karburátorral. (az úszós már a modernebb változat).
    Ezt a karbit keztem el felújítani de valahol letapadás vagy dugulás maradhatott benne és nem működött. A most rátett szintén egybe tank+karbi egy 450-es Briggsről lett rátéve, azzal pöccre indul. Ez a 450-es motor csak 3,5 lovas, gyengébb, kisebb köbcentis, mint az őskövület RK02-esé. ezen nincs semmi állítócsavar, a régin voltak, ezen nincs pillangószelep sem a hidegindításhoz De van rajta gumicucli, így felpumpálható és pöcc-röff...
    Közben most délelőtt be is lett állítva az alapjárat és a max fordulat is (nem a legelegánsabb módszerrel - bowden és a rugó csípkedésével és maga a tökéletesség! Alapjáraton még épp, hogy nem forgatja a kapát, csumán meg elássa magát a lemez tetejéig és nem fullad le, lehet vele bírkózni, megy, mint a fene! Szerintem nem bántom tovább ha már így belőttem, inkább szerzek egy másik tankkarbit a donor 450-es motorra és hajrá...
    Az meg már nem fog kiderülni, hogy az eredeti régi karbinak mi volt a baja, mert kimentettem belőle a csavarokat és nagy ívben eldobtam... :)
    Végtelenül egyszerű szerkezetek ezek de el lehet velük vacakolni...de sebaj, a lényeg most már megy a rotátor!

    VálaszTörlés
  13. Aha :)
    Így már világos, nyilván valami kosz volt a régi karbiban, de akkor már mindegy. A rugó csípkedése nem a legelegánsabb megoldás, de ugye szerelemben, háborúban, szereléskor mindent lehet :) Gratulálok a sikeredhez, remélem sokáig jó lesz a gép.
    Amit a legelső hsz- ban írtál, a gyertyánál lévő fekete folyadékról, azt majd párszor ellenőrizd, ha megszűnt akkor oké, ha nem, akkor majd egyszer érdemes lesz gyűrűket cserélni a gépben.

    VálaszTörlés
  14. Köszönöm, remélem én is, hogy sokáig működik még.
    Megnéztem szétszedéskor a gyertyát, valószínűleg az volt a baj, hogy sok benzint kapott és lefulladt, most nem láttam rajta semmi nem odavalót, majd huzamosabb járatás után megnézem a gyertyaképet, hogy milyen színű, szürkés vagy barna...
    Köszönöm a segítséget, ötleteket, neked is jó további szerelgetést/karbantartást kívánok!

    VálaszTörlés
  15. A leírtak szerint beállítottam a gyújtást. Jelzem, már vadiújan sem akart indulni, rángatni kellett, hidegen csak motorindító sprével indult. Melegen elindult, dew visszarántott, letépte a kezünket. Szóval örültem a cikkednek, jól ment a beállítás, de így sem indul,
    még erősebben visszaránt. Tanácstalan vagyok!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Üdv!
      Költői kérdés: Ha vadiújan sem akart indulni, miért nem vitted vissza?
      Ha hidegindítóval elindul, az karburátor problémára utal. A visszarántás legtöbb esetben a lendkerék retesz hibája. Ha a retesz ép, akkor akár szelep gond is lehet, de elsőre a reteszt kéne megvizsgálni, hátha a gyárban rosszul rakták össze. Amúgy konkrétan melyik típusú motorról van szó, és gázkaros vagy fix sebességes?

      Törlés
  16. Szia!
    Írtad, hogy ezek a motorok nem szeretik a döntögetést. Sajnos rosszul tettem le a motort és kifolyt belőle egy csomó olaj. Kimostam a légszűrőt és már egy hete normál helyzetben van, de azóta nagyon gyenge a motor, nincs fordulat, egy idő után leáll. Mi lehet a gond, van ötleted?
    Köszi.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Gondolom olyan helyre folyt, ahonnan nem akar kijönni. Amikor beindítottad, volt nagy füst? A gyertyát nézted, takarítottad?

      Törlés
    2. Igen, a gyertya is olajos volt. Az alacsony fordulatot végül a regulátor rugó cseréje oldotta meg.

      Törlés
  17. Szia! Kérdés: ha új membrán került a karburátorba, majd a karburátort megint leszedtük a tankról(nem kellett volna, de már mindegy) és az új membrán a leszedéskor azonnal összekunkorodott, akkor az tönkrement? Egyáltalán mi történt vele? Kiegyenesítettem, kiszárítottam a benzintől, de miután visszatettem a szivató már levegőt szívott a tankból, vagyis hidegen nem lehet beindítani(nem a gumigomba a hibás). Gondolom az összekunkorodott membrán kis nyelve nem tömít, mikor zárnia kellene egy lyukat a karburátoron, hogy a szivató a benzincsövön szívjon, ne levegőt. Van valami ötlet mi történt és mit lehetne tenni? Nem szeretnék megint új membránt venni, mert 3 napja került bele ez...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Válasz: Nem tapasztaltam még ilyet. Elsőre azt mondanám, hogy valami igen gyenge minőségű membránt sikerült szerezned, cseréld ki. Másodikra azt mondanám, hogy szedd szét ismét, nedvesítsd meg benzinnel a membránt, és simogasd a helyére, majd passzítsd össze az egészet. Ezzel azt éred el, hogy - ha- kiszárad, a helyén teszi, és felveszi a normális alakját. Ha ez nem segít, és tutira nincs más gond, akkor sajnos cserés lesz, jobbat nem tudok.
      (Normális- dehogy az, tervezett avulás-, hogy idővel megkeményedik a membrán, de a három nap az elég kevés)
      Majd írd meg, hogy mi történt!

      Törlés
  18. Tisztelt Kovács Ádám Károly úr!

    Briggs stratton sprint 3.5-ös motorom murray fűnyíróban.
    Régi szerkezet.
    Mostanában olyan jelenség jött elő, hogy egy bizonyos üzemelés után iszonyú éles hang jött elő.Ez már több alkalommal is előfordult, utána mindig elindult és dolgozott a gép.
    Mi lehet a hiba oka?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Üdv!

      Jellemzően két dolog szokott ilyet okozni:
      1. A berántó és a főtengely kapcsolatánál egy golyós- racsnis megoldás található. Ennél ha elfogy a kenés, akkor képes sikítani.
      Itt egy videó erről, és a javításról:
      https://www.youtube.com/watch?v=Ei0YUK_rET8
      Megjegyzem, nem fontos takarítgatni, elég, ha alaposan bespricceli valamilyen kenőanyaggal- de ne zsírozza!

      2. A gyújtótrafó hozzáér a lendkerékhez. Ezt rögtön látni fogja, amint a burkolatot leveszi a gépről.

      Ha nem ezek okozzák a hibát, akkor gondolkodom még rajta :)

      Majd írjon!
      Sok sikert!
      Kovács Ádám K.

      Törlés
    2. Sziasztó!
      Van nekem Briggs Stratton 35 classic
      Nem indul
      Gyertya új kicsit benzine
      Szikra van
      kipufogóbol rántáskor fekete olajön
      Szerintetek mi
      A menbrán nem nézki jól
      Vanak képek is de nem tudom beszurni
      Szerintetek érdemes velel foglakozni?


      Törlés
  19. Briggs 625 nagy esőben beázott szikra van de egyáltalán nem tudom be indítani gyujtásra gondolok érdemes vele foglalkozni?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Ha van szikra, nem valószínű, hogy a gyújtás a problémás. Mekkora eső? Esetleg bejuthatott víz a légszűrőnél? Ha igen, vedd ki a gyertyát és a légszűrőt, szellőztesd ki/ szárítsd ki a gépet, esetleg a karbiból is engedd le a benzint és tölts frisset a tartályba, és úgy próbáld meg majd az indítást. Érdemes vele foglalkozni, de ha nem tudod száraz és esővédett helyen tárolni, akkor felesleges.

      Törlés
    2. Köszi próbálkozom amúgy egy jó órát ázott nagy eső volt

      Törlés
  20. Kiszárítottam ki levegőztettem friss benzinnel feltöltve de semmi eredmény hengerbe öntve benzint akkor se még se nyikan esetleg más ötlet? Köszi

    VálaszTörlés
  21. Szia!
    Van sok ötlet, persze, csak egyik sem tűnik jónak :) Ha előtte nem volt gond a motorral, akkor pusztán a víz nem okozhat olyan problémát, hogy még a hengerbe spriccelve se induljon- vagy adjon életjelet- a motor. A gyertya nem megy tönkre a víztől- ettől függetlenül megkísérelhetnéd másikkal indítani-, ha kiszellőztetted és kiszárítottad, akkor már nem lehet benne víz, tehát azt kell feltételeznem, hogy valami egyéb gonddal állunk szemben. Ugye eső után nem fagyott? Az más helyzet lenne... Volt baja előzőleg a gépnek? Érzékelsz-e valami szokatlant berántáskor- hangot, erőt, akármit?

    VálaszTörlés
  22. A Gépnek előtte semmi baja nem volt most mintha gyengébb lenne berántáskor és mintha nem jó időbe gyújtanak vagy tényleg nem tudom mivel eredetileg fűnyírón volt én úgy kaptam és hogy az eredeti gazdája mennyire léte le azt nem tudom de a hengerszéthúzásán gondolkodom hátha a kompresszió miatt nem indul mi a véleménye?

    VálaszTörlés
  23. Üdv!
    Nos, a véleményem az, hogy ennek a hibának nincs köze az esőhöz.
    Ez elölszelepelt motor, az elülső burkolatot levéve ellenőrihető, hogy rendesen mozognak- e a szelepemelők- megfelelően nyitnak zárnak-e a szelepek. Ezt érdemes meglesni.
    https://www.youtube.com/watch?v=r9gt4pN5Acs
    Ezen a videót nagyjából látni, mit és hogyan kell. A pontos hézagértékeket nem tudom, de nyilván megtalálhatóak a neten. A lényeg itt most inkább az, hogy kiderüljön, rendeben működnek-e a szelepek.

    VálaszTörlés
  24. Köszi szépen a tanácsokat de megoldódott a probléma a lendkerék ék anyira el volt nyírodva hogy berántáskor csak körbe forgott a főtengelyen azért éreztem gyengének a kompressziót ék cserélve a motor indul köszi a sok tanácsot zoli

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Üdv!
      Hát ez fantasztikus! :) Deus ex machina!
      Köszönöm, hogy megírtad. Őszintén megmondom, erre a hibára több élet alatt sem gondoltam volna... Gratula a javításhoz, sok öret a gépben és az életben!

      Törlés
  25. Közben akadt még egyprobléma a főtengelyen az ék pálya nagyon szét van ezért folyamatosan nyírja szét az éket és ezért nem indúl minden ék cserénél pöccös a gép de ez csak egy pár perc és megínt el nyírja az éket kérdés lehet e javítani vagy másík főtengelyt kell szerezni igaz van egy másik de az 3.5lovas ez még 6lovas esetleg jó e lenne bele mi a véleménye

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Üdv!
      Szerintem nem kompatibilis a két főtengely. Ez ellenőrizhető szétszedés nélkül: Megkeresed mindkét gépnél a motorkódot/ típust és keresel az alapján főtengelyt. Az alkatrészek gyári számát összehasonlítod. Ha ugyan az, akkor jó, ha nem, akkor nem :)
      Én nem látom a hibát így csak teoretikusan mondhatom, hogy javítható a főtengely, de kissé macerás. Ki kell venni,, visszahegeszteni-kipótolni- a hiányzó részt, kimunkálni az "ékpályát" és kész. Mondjuk ha íves retesz való bele, az bonyolítja a dolgot. Megoldható házilag egy ívhegesztővel meg egy sarokcsiszolóval akár, ha precíz vagy.

      Törlés
  26. Üdv.
    Olvastam korábban már ezt a bejegyzést.
    Van egy 10A902 briggs motoros fűnyíróm.
    A probléma, hogy ha magas fűbe tolom leesik a fordulat, vagy le is áll a gép.
    Karburátor membrán rugó csere megvolt, gyertya cserélve lett, trafó hézagot többször állítottam. Illetve a hiányzó szabályzó rugókat én is pótoltam.
    Lehetséges a trafó melegen már gyenge ? És az okozza a problémám ?
    Elég drága a trafó hozzá.
    Ön szerint megpróbálkozzak egy új trafóval, vagy triviális a probléma ?
    üdv.: Horváth Attila

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Üdv Attila!
      Tudom, ez így hülyén hangzik, de mindegyik lefullad magas fűben :)
      Inkább az lenne mérvadó, hogy eddig tett vagy nem tett ilyet a gép, és ha tett, volt-e valami előzménye.
      Gyengülhet a trafó melegen idős korában, ez tény, de itt szinte biztos, hogy nem azzal lesz a gond azok alapján, amiket írt.
      Normál körülmények között mit produkál a masina? Van nalami rendellenesség, mint például egyenetlen járás, durrogás, füstölés, megnövekedett olajfogyasztás, rázkódás, fordulat ingadozás, esetleg konstans alacsony fordulat? Könnyen beindul?
      Ezen információk birtokában esetleg tudok ajánlani valamit, addig csak vaktában lövöldöznék, mivel ilyet akár egy életlen kés vagy egy véletlenül elállítódott fordulat ugyan úgy okozhat, mint a dugattyúgyűrűk elkopása.
      Minden jót !
      Kovács Ádám K.

      Törlés
  27. Hello
    Köszi a választ.
    Könnyen indul, alapjárati fordulaton, és a magas fordulaton is egyenletesnek hallom én.
    Kés új van fent, a régebbihez képest hosszabb 1 cm el a vágó él.
    A napokban többször hallatszott puffogás a motorjából.
    Gyertyát kivettem, vastag fekete kox lerakódás, gyertya tavaly óta van benn, champion. A régi ami benne volt, ngk. Azt raktam most vissza bele, indult vele, most nem állt le a fúbe, inkább csak leesett a fordulat, khúzva a fúből, pedig szépen visszaállt. Kipufogóból nemigen látok füstölést.
    Ennyi az észrevételem, gyanítom a fekete kox lerakódás a gyertyán jelent valami kopást.

    üdv.: Horváth Attila

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Üdv!
      Na, innen már el lehet indulni. A puffogást és a leállást ezek szerint a gyertya koszolódása okozta. A kérdés most az, hogy azt mi okozta...Vagy a gyűrűk kopása, vagy a szelepek/ szelepvezetők kopása, vagy mindkettő, esetleg netán meg lett döntve a gép előre/ oldalra a szelepek irányába- de erről nyilván tudna.
      Szóval akár a szelepeknél van a gond, akár a gyűrűknél, ezt csak szétszedve lehet kideríteni, majd kijavítani. Rémképeim alapján a Briggseknél cserélhetőek a szelepvezetők is, de ebben nem vagyok biztos...
      Kérdés, hogy mit óhajt tenni: Szétszedés és javítás, vagy egy-két fűnyírásonként gyertyatisztítás és olajellenőrzés/utántöltés. Az én technikai ismereteim alapján más lehetőség -ezzel a motorral- nincs.

      Törlés
  28. Hello
    Köszönöm a választ, illetve az iránymutatást.
    Nincs mese, szét kell szednem és felújítanom. Előbb utóbb úgy is oda lyukadna ki a dolog. Gyanítom colos készlet kell, illetve csavarlazító.
    Még jelentkezem.
    Köszönöm.

    üdv.: Horváth Attila

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hello
      Még tavaly szétkaptam a masinát. Dugattyú csapszegbiztosító gyűrűből, csak az egyik volt a helyén. A másikat a dugó elnyalta a hengerbe. Több mély horony is keletkezett a hengerfalba. Itt feladtam a harcot.
      Idén jó áron találtam donort, két gépből összepattintottam egyet.
      Kellemes project volt. Idén már egyszer le kellett harapnia a füvet.

      üdv.: Horváth Attila

      Törlés
  29. Jó estét
    Azért fordulok Önhöz, mert irta, hogy a régebbi motorokhoz ért és kétütemű párti is.
    Ugyanis az én gépem egy régi AS 26 AH8 önjáró fűnyiró, még 1996-ból való. kétütemű 165 cm3, 6 PS, 63 cm-es vágószélesség, egy kereke van elől, nem katalizátoros, Nagyon erős konstrukció, akkor még nem sajnálták belőlük a fémet. A gond, hogy hidegen nagyon nehéz begyújtani, sőt most már egyáltalán nem is lehet.
    Kompressziót mértünk, 8 bar körüli, benzin van, új karburátort rendeltem hozza Németo-ból. Kint szikra van, de látszólag nem elég erős és lehet, hogy bent nyomás alatt nem ad ? Mit lehet tenni, hogy begyúljon? Lehet olyan, hogy kigyengült a beépitett mágnes, azért nem elég erős a szikra ? Ezen lehet valahogy javitani ? Vagy 98-as benzinnel sikerülhet? Vagy esetleg valami adalék anyaggal ?
    Köszönöm a segitségét,
    Levente

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Üdvözlet!
      Hát, én még ilyet élőben nem láttam, sőt, nem is gondoltam, hogy létezik :) Rákeresve a neten németül találni infót róla, de én ezen nyelven nicht blabla...
      De azért ezt a videót érdemes megnéznie:
      https://www.youtube.com/watch?v=KhDlkSn5lFc
      Kicseréli a kraut a gyújtótekercset és beállítja a hézagot. Ezt például meg lehet kísérelni.
      8 bar kompresszióval szerintem el kellene indulnia- bár nem tudom mennyinek kéne lennie pontosan, de én ezt kb közepesnek gondolom. Felteszem hidegen mérte, és nem rángatta előtte előtte sokat.
      Azt írja, benzin van. Mennyi, mikor? Pár rántásra nedves a gyertya vagy tocsog? Másik gyertyával próbálta? A gyertya alá keveréket beöntve próbálta indítani?
      A lendkerék mágnesére én nem gyanakodnék, ha a gyújtásban hiba van, akkor vagy kontaktprobléma (akár a pipánál, akár a leállítókapcsolónál pl), vagy gyertya vagy esetleg a trafó (és annál is a hézag először).
      95 vagy 98 benzin egykutya. Én nem hiszek a csodaszerekben, egy adalékot ismerek el, az pedig a Jet100, de az nem ehhez/ erre való. De ez az én nézőpontom/ tapasztalatom. Olajból sem hiszek a reklámnak, az a léányeg, hogy megfelelő legyen a keverék- tehát gyári értékű, nem gondolatra beleöntött olajmennyiség.
      Amit én tennék: Gyertyacsere, gyertya alá benzin. Ha nem megy, akkor gyújtás ellenőrzés pipától a hézagon át az egész vezetékelésig. Újra gyertya alá benzin. Ha ezután sem megy, akkor először információt kell szerezni a motorról- leglábbis számomra ismeretlen, nekem kéne infó.
      Ha boldogul, írja meg, érdekel. Ha nem boldogul, hát azt írja meg, mit tapasztalt.
      sok sikert! Drukkolok!
      Ádám

      Törlés
    2. Üdv!
      Mindent leellenőriztünk, a javasolt lépéseket végigpróbálva sem tudtuk begyújtani. Emiatt új gyújtótrafót és lendkereket vettem, hogy a mágnesek is biztosra ne legyenek kigyengülve. Igy már jó erős szikra volt, de mégsem gyúlt be!! Végül csak rájöttünk, banális volt az oka! A kés nem volt elég erősen meghúzva és berántáskor megforgatta ugyan a motort, de nem eléggé, elveszett valamennyi a lendületből és ez éppen elég volt, hogy ne gyúljon be.
      Hát ez nagyon megszivatott! Meghúztuk egy gumisnál süritett levegős kulccsal.
      Utána tudtam 15 percet nyírni, de valamiért sajnos kicsit megint meglazult a kés és többet nem tudtam vissza gyújtani. Mi lehet az oka, hogy a kés meglazul ennyicske működés után? Mit lehet tenni, hogy ne lazulon meg?
      Köszönöm.
      Levente

      Törlés
    3. Üdv Levente!
      Érdekes és tanulságos történet. Elvben a késrögzítő csavar a motor forgása által befelé haladna, szorulna- ha tudna- így itt valami árulás van :) A kés meglazulását okozhatja elhasználódott menetű vagy nem megfelelően hosszú késrögzítő csavar, esetleg a főtengelyben lévő menet tönkremenetele is- mivel ha laza késsel volt használva akkor elkophat sajnos. Viszont az is lehet, hogy a kés nincs megfelelően kiegyensúlyozva, így én elsőre ezt próbálnám meg, utána kerítenék egy hosszabb csavart és azzal is tennék kísérletet. Ha esetleg a gép rendellenesen vibrál akkor a főtengelyt is érdemes megnézni hátha el van görbülve...Ha egyik sem oldja meg a problémát, akkor esetleg megkísérelhető menetrögzítő anyag alkalmazása- de ez nem teljesen normális dolog, mert a kés levétele (a csavar oldása) nehéz lesz.
      Sok sikert a hibafeltáráshoz és megoldáshoz!
      Ádám

      Törlés
  30. Üdv!
    Az ügyben kérnék segítséget, hogy van egy 5 LE-s vízszintes Briggs motorral szerelt kapám (RK-05/B), most kaptam hibásan: nem indul.
    A jelenség: berántás után pöffen egyet-kettőt esetleg jár egy ideig, de csak szívatóval.
    A karburátorból vagy a tank és a karburátor közül már indítgatás közben is elkezd szivárogni a benzin elég rendesen.
    Amit csináltam eddig: karburátor, tank tisztítás, tank és karburátor közötti tömítés cseréje.
    A hiba továbbra is megvan légszűrő nélkül próbálva is.

    Mit lenne még érdemes átnézni?

    Üdv
    Laci

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Üdv Laci!
      Ez egy olyan egyszerű dolog is lehet akár, mint a regulátor helytelen beállítása- a rugó elfáradt, a széllapát nem mozog rendesen, a fordulat túl alacsonyra van állítva (a rugótartó lemez hajlítgatásával állítható a sebesség). Lehet persze más is, jó volna például ellenőrizni a gyújtást vagy másik gyertyával próbálkozni etc etc. DE amíg a csordogáló üzemanyag gondot nem deríted fel és nem orvosolod, addig okafogyott bármit is buzerálni. Szóval az első legyen ez, ha kell, akkor tízszer is szét kell szedni és össze kell rakni, de ezt így ne hagyd!
      Sok sikert!
      Ádám

      Törlés
    2. Köszönöm...
      Hát, igen... Az lenne az elsődleges, de nem tudom elhinni, hogy a tömítésnél szivárog... 3 félét tettem már bele és egyikkel sem jó vagy leginkább nem a tömítésnél folyik, hanem a karburátorból valahol, de nem látom, hogy hol...

      Törlés
    3. Motorkódot vagy képet esetleg tudsz küldeni- akár mailen? Megnézem hátha találok infót a motorról/ karbiról, hátha az segít.

      Törlés
    4. Szia! Elvileg ez a kód: 130232 3266 01

      Törlés
    5. De tudok képet is, ha adsz email címet.

      Törlés
    6. modder151@gmail.com
      ránéztem a kód alapján, nem ismerem, még nem volt ilyen a kezemben. Látok rajta egy lemezt, amit négy csavar tart. Ott is cseréltél tömítést, vagy csak a tanknál?

      Törlés