2017. február 18., szombat

Forgószék javítás

avagy mit ki nem dobálnak az emberek :)


Az alábbi széket kérem találtam. Egy szép napsütéses tavaszi délelőtt láttam meg egy kuka mellett árválkodni kocsim ablakából. Ó- mondom- erre nekem égető szükségem van! El is hoztam, persze nem pusztán öncélúságból, hanem azért is, hogy itt bemutathassam, és mellé okoskodhassak egy két sort :)


Először az okoskodás:


ÉN szeretem a tárgyakat. Na, nem plátói értelembnen, hanem inkább társként, barátként tekintek a dolgokra, amik körbevesznek. Megbecsülöm őket, mert megkönnyítik az életem. Ha "szeretet sorrendet" kéne felállítanom, valami ilyesmi lenne: Állatok- természet- tárgyak- emberek- barnakenyér. (Persze ez nem kőbe vésett sorrend, mert ugye néhány személy különleges, így előrébb sorolódik, néhány állatot pedig nem komálok, így azok hátrébb kerülnek, a barnakenyér mondjuk fix.)

Na de mit is akarok ebből kihozni? Helytelenítem, hogy egy ilyen tárgyat mit ez a szék kidobjunk. Értem én, hogy aki ezt tette, az megcsinálni nem tudta vagy nem akarta, de ilyenkor fel lehetne tenni ingyenesen egy netes hirdetésbe pl, hogy vigye, akinek kell, nem? És ezt nem csak azért mondom, mert (anyag)pazarlásnak tartom, hanem azért is, mert túl sok a szemét. Ez a szék kb 70-80 százalékban műanyag, ez egyfelől újrahasznosítható, másfelől nem lebomló hulladék. Hát nem elég ennek a szerencsétlen bolygónak ez a sok hülye ember, még egy csomó szemetet is el kell viselnie? Gondolj ebbe bele, mielőtt legközelebb kidobsz ilyesmit!

És, ha esetleg jobb belátásra térítettelek, akkor mutatom, mi volt a szék baja, és hogyan javítottam meg :)

Hibafeltárás


 Az ugye látszik, hogy túlzottan kényelmesre van állítva :> Valami féle rendellenesség lesz a háttámla  rögzítésénél...

 Plusz sérült a műbőr. Ezzel nem foglalkozom, mert "csak" esztétikai probléma.

 Mondjuk elég komoly esztétikai probléma...Ezt szépen kijavítani nehéz és macerás dolog, azon kívül, nem tervezem olyan helyen használni, ahol ez számít, szóval térjünk rá a komolyabb, használhatóságot befolyásoló problémára.

Itt lesz a gond!

Szétszedés és javítás


 Négy csavar rögzíti alulról a háttámlát, 

Ilyenek 

 Kettő kicsvarása után

 lejött az egész, ugyanis a csavarok anyái- amik az ülés lapjába vannak fogatva- kiszakadtak. Hm..

 Kétoldalt a karfák fogják közre a háttámlát és az ülőrészt. 

 A csavarok szépen al vannak rejtve ezek alá a műanyag dugók alá.


 Ilyen kandúrok :)

 Ezek pedig a kiszakadt anyák.

Levettem a lábát is, mert az ülésen lesz a meló...

Majd a kárpit/ műbőr megbontása következett

Tűzőkapcsok rögzítik, ez egyszerű és költséghatékony módszer, viszonylag könnyen bontható, de a kapcsokat nem lehet újra felhasználni... 

 Így már tisztán látszik a probléma.


 Így oldalról meg mégjobban. Ez az ülés hátulja, a rétegelt falemez megadta magát, 

 ezért tudtak kiszakadni a tartócsavarok, és ezért nem volt stabil a szék háttámlája. Nem kell kétségbe esni, nem oly vészes a helyzet, mint tűnik. Viszonylag egyszerű megoldást választottam: az anyák helyett az apacsavarokat fogom az üléshez rögzíteni.

 
Ehhez először a két "jó" beágyazott tartócsavart is el kell távolítani, biztos ami fix alapon. 
Nem akarom ugyanis, hogy még egyszer kelljen ugynazt hibát javítani, mert lusta vagyok :)
A csavarok csőszegecs módjáa vannak a rétegelt lemezhez fogatva, először a peremeket behajtogatjuk, 

 Majd kiütjük őket,

és kész is! 

 Csináltam egy sablont a háttámlát tartó vasról, hogy egyszerűbb legyen az életem, és az is lett! 

 Gondolj bele, micsoda macera lett volna hónom alatt a háttámlával lemezt keresgéni!
 Nakérem, terv szerint ezt a szép darab korrodált vaslemezt kilyuggatom, menetet fúrok bele, lefestem, majd belehajtok négy darab nyolcas csavart, amik majd frankón megfogják a háttámlát, ami meg az én munkában megfáradt, világ terheit tartó hátamat fogja tartani. Brilliáns gondolat, ismerdd el! 

 Tehát fúrás, 

Menetvágás, 

 Festés és csavarozás.

A lemez a csavarokkal az ülésre került, a szivacsréteg alá. Amúgy azért kellett -szerintem- ilyen erős anyag, mert a rétegelt falemez el van törve.

Próbaképp összeraktam, jó lett :) 
Már csak a 'huzat' visszatétele és az összeszerelés maradt. 

 A 'kárpitot' praktikus tűzni. H a nincs kézi vagy gépi tűzőkészüléked- az irodai nem lesz jó:D- akkor lehet szegelni is. Nekem van elektromos tűzőgépem,  a képről szerintem lejön, milyen sűrűn használom. 
Amúgy nekem nem igazán vált be ez a szerszám, a kézi szerintem jobb. 

 Nah, visszakapcsolgattam a műbőrt. Kárpitozáskor jó, ha figyelsz az anyag feszességére és a sarkoknál lévő hajtásokra, amúgy nem különösebben nehéz munka. 

Így néz ki készen, mondhatni gyári :)


 Ahogy már mondtam, most kívülre kerültek az anyák. Teljesen és tökéletesen stabil lett a szék, kb két- három óra munka és minimális anyag felhasználásával. Kár lett volna érte!
Köszönöm a figyelmet!

...És legközelebb gondold át még egyszer, mielőtt kidobsz valamit! :D

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése