2017. június 9., péntek

Falióra javítás házilag I.

...hátha nem kell még kidobni :) ...


Üdv nálam! 

Mint az árulkodó címből kiderült, most falióra javításról olvashatsz. A bejegyzés célja, hogy ne dobd ki a régi órát- szemetet gyártva ezzel- , hanem mentsd meg inkább :)
Nameg, néhanap belefér ilyen komolytalanabb iromány is...

 

Mielőtt belevágok, két dolgot szeretnék egyértelműsíteni: 

1. A bejegyzés a mai "modern" quartz szerkezetű órákról szól, semmi kakukkos óra, pláne nem antik ingaóra.
2. Az órajavítás az komoly szakma. Bár nagy valószínűséggel egy órásmester is ezt tenné az óráddal, amit itt látni fogsz, ettől még nem leszel magad is órás, max lelkes műértő :)

Mitől is mennek tönkre a faliórák? 


Ennek több oka van, de az első kérlek az, hogy silány anyagokból készülnek a szerkezetek. Műanyag fogaskerekek futnak műanyag perselyekben, jobbára minimális vagy semmilyen kenéssel, és ezért idővel elkopnak.
A második ok a kosz. A levegőben szálló por, konyhai órák esetében zsír és olajköd megtelepszik az óramű  belsejében, és lassanként 'megfojtja'.
Harmadik okként említeném a slendrián kivitelezést. Értem ez alatt például a komolytalanul kreált papír számlapot, ami a levegő nedvességének hatására deformálódik, és megakasztja a mutatókat.

Azt hiszem talán illik ide ez a dalocska :


Biztos ami biztos alapon, azért elhatárolódom XD

Most akkor tényleg megtudom, hogyan kell órát javítani? 

Sajnálom, de nemet kell mondjak. 
A faliórákban használt, gyakorta gyenge minőségű quartz szerkezetek javításának csak néhány esetben van realitása, többnyire cserélni kell őket, viszont ez legalább olcsó és gyors eljárás, és ami a lényeg: az óra maga- tehát a külcsín, ami a boltban anno megtetszett- megmarad.
Ebben a bejegyzésben láthatod majd a szerkezetet, és mutatok egy lehetőséget a "javításra". A következő bejegyzésben mutatom a szerkezet cseréjét!

Javítási kísérlet  

 

Itt láthatod az alanyt. Ez egy előszobában lógva töltötte napjait, míg gazdái meg nem unták, hogy mindig késik vagy megáll. A probléma tehát: szinte állandó késlekedés, és gyakori megállás. 

Elsőre az elemre gyanakodhatsz, ugyanis ha gagyit használsz, az hamar merül, miáltal a szerkezet lassul, ergo késik. Az elemet multiméterrel megmérve ha másfél voltot, vagy a feletti feszültséget mérsz, akkor jó. 

Az 1.4 V határeset, távirányítóba vagy ledes lámpásba még talán elmegy, az 1.3 V vagy az alatti érték sajnos már hulladékgyanús. 


Második próbára érdemes körbetekerni (a hátsó beállító kerékkel!!!) a mutatókat. Figyeld meg, nem akadnak-e egymáshoz, vagy súrlódnak a számlaphoz/ üveghez. Ha ezeket tapasztalod, szétszedés, mutató hajlítgatás következik, és remélhetőleg meggyógyul a beteg :) 

Ha ezek nem jöttek be, akkor két lehetőséged marad- valójában négy, de a frizbizés az órával, valamint órásmester látogatása jelen esetben nem opció.
1. Meglesed a szerkezetet, hátha alapon :)
2. Cseréled a szerkezetet.

Itt most meglessük!  

Hátul van a ludas:)

Az oldalán műanyag pöckök avagy karmok tartják össze. Ezeket óvatosan, stílszerűen órás csavarhúzóval ki lehet akasztgatni. Ha nincs ilyened, megkísérelheted hegyes, vékony pengéjű késsel is, de ha vért eresztessz magadból, ne engem szidj!

Egy gondolat: Lehet, hogy a szerkezeten látható ez: NO (0) JEWELS. Ha nem vagy tejfelesszájú, avagy szereted a kicsit komolyabb, vagy régi órákat, tudhatod, hogy a kövek (mesterségesen előállított drágakövek) száma meghatározó egy óraszerkezet minőségét illetően. 

Óracsapágy 
Itt fenn a piros a kő (mondjuk rubin), a sárga az meg olaj (kenőanyag), és ebben van egy tengely (valamelyik fogaskeréké, vagy mutatóé). Amint látod, a kő és a kenőanyag egy csapágyat alkot, tehát minél több a kő, annál több a "csapágy", annál precízebb a szerkezet. Ha esetleg pecás vagy, akkor ez ismerős lehet a horgászorsókkal kapcsolatosan is.   
Akkor most gondoljunk bele, hogy a bemutatott szerkezetben egyetlen ilyen sincs :D





Folytatva a szétszedést, azt javaslom, légy óvatos. Ha valamelyik fül eltörik, akkor sanszos, hogy kukatölteléket gyártottál. Ezen kívül felhívom a figyelmed: Ha kiveszed a fogaskerekeket, jegyezd meg a helyüket. Nincs sok belőlük, tapasztalatból mondom, ki lehet sakkozni, melyik hova való, de egyszerűbb, ha mondjuk csinálsz egy fotót a kiindulási állapotról.

A hátlapot levéve nem sok érdekes van a szerkezetben.

Bár ez nem egy sikeres fotó, ha gúvasztod a szemedet, látod :) Jobbra van egy rézszín tekercs, ráhúzva egy U alakú vasmagra, ez meg 'kapcsolódik' egy mágnesgyűrűs fogaskerékhez. Ez a fogaskerék hajtja az összes többit. A tekercs és a vasmag alatt van pici elektronika, itt található a kvarckristály is, ami a pontosságot biztosítja.

 Itt az említett panel, a pici hengeres bigyóban lakik Kvarc kisasszony :)

Ez  itt középen a másodperc mutató tengelye és meghajtó fogaskereke. Látod a három kis 'karocskát' a fogaskeréken? Na, az a csapágyazás :D
Meg itt a hátlapon, a kövek helyett műanyag fészkek, ezek is csapágyak :) 
Látható, hogy nem látható kenőanyag. Ha ez mondjuk egy kapálógép lenne, bátran mondhatnánk, hogy talajkenéses XD

A kísérleti feladat tehát a következő: Ha szükséges- például konyhai órák olajködös fogaskerekeinél- takarítsuk meg a szerkezetet.Amennyiben tisztítani kell, sajnos szét kell teljesen berhelni az órát, ugyanis a mutatók rá vannak nyomva a fogaskerekekre. Ilyenkor tehát először ezeket kell eltávolítani, és utána lehet kikapdosni az alkatrészeket.

 

Ehhez megfelel kontaktustisztító permet, vagy tiszta alkohol, vagy jobb híján színezetlen és cukrozatlan alkoholos ital, például pálinka vagy vodka. Acetonos körömlakklemosó vagy benzin oldhatja a műanyagot, ezekkel ne próbálkozz!  

Ha nem szükséges plusz takarítás, akkor a hátlapi fészkekhez, és elérhető tengelyekhez, álcsapágyakhoz juttassunk kenőanyagot, például varrógépolajat, adalékolt műszerolajat.

 Ezt praktikusan fogpiszkálóval vagy drótocska darabocskával lehet felvinni. 
Nem kell túlzásba esni! A felesleges kenőanyag csak összekoszolja a szerkezetet! 

Ha megvagy, szépen rendezd vissza a kiemelt alkatrészeket, és tedd vissza a hátlapot! Figyelj arra, hogy a tengelyek a fészkekbe feküdjenek, különben nem fog járni az óra :>

Ha nem akarsz ezzel macerázni, azt is megértem. 
Ebben az esetben ajánlom becses figyelmedbe a következő bejegyzést, ahol az óraszerkezet cseréjét mutatom meg!  


Tartalomjegyzék