Aki vezet, annak illene tudni...
Mármint vezetni, mert, hölgyek- urak, az nem vezetéstechnika, hogy az egyenesben nyomjuk a gázpedált le a vakondokig, a kanyarban meg kullogunk...
...és igen, a kerékcserét is illene ismernie annak, aki autózik. Mivel magam tapasztaltam, hogy ez nincs így, hát készül róla egy bejegyzés :)
Egyébként is időszerű, most novemberben jól teszed, ha felteszed a téli gumit. Az ugyanis nem kérdés, hogy jobb-e a téli télen, ez tény. Jobban bírja a hideget, jobban tapad a havon, nedves úton, jégen meg ha teheted, inkább ne közlekedj. (Persze, a téli gumi sem csoda: mint ahogyan meg lehet halni Audiban, vagy egy böhöm városi terepjáróban -tudod, amit a kispöcsűek meg a hobbinők vezetnek-, úgy ki lehet sodródni a kanyarban téli gumival is, szóval ne legyen túl nagy a mellényed! ) Sokan mondják, hogy régen, mikor még voltak férfiak, akkor csak egyfajta gumi volt, és mégis jó volt...és igazuk van. Viszont sajnos eljár az idő, és a körülményeket megváltoztatták. Ezért van az, hogy manapság a gumik élettartama és minősége ugyan úgy korlátolt, mint a sofőrök vezetői tudása. Tudom, persze, Te kivétel vagy, te frankón vezetsz, csak a többi hülye...biztosan azért, mert nincs ködlámpájuk :P Szóval a gumik tartósság szempontjából rosszabbak, a sofőrök gyengébbek, ezzel szemben pedig a közlekedés gyorsabbá vált, az autók sajnos erősebbek, a közlekedők száma pedig drasztikusan megnőtt, talán érzed az iróniát...Hidd el nekem, rajtad kívül kb senkit nem érdekel, hogy neked jobb legyen, ez van :)
De elkalandoztam, térjünk vissza a kerékcserére. Bármikor adódhat olyan helyzet, hogy át kell tenned a pótkereket a kocsidon, és jól teszed, ha megpróbálod, még mielőtt muszáj. Mint mindenhez, ehhez is kell gyakorlat, de alapvetően nem különösebben bonyolult dolog.
Előkészületek, kellékek
Először is keress egy megfelelő, lehetőleg szilárd burkolatú (kemény) és egyenes helyet, ahová leparkolsz. Ha úgy alakul, hogy az út mellett vagy kénytelen szerelni: Vedd fel a láthatósági mellényt és kapcsold be a vészvillogót!
Szánt szándékkal a füvön álltam meg a fotózás kedvéért, hogy lásd, ott is lehet, de persze az aszfalt jobb!
A kézi/rögzítő féket húzd be, váltót rakd egyesbe.
Szedd össze amire szükséged lesz! Szorult helyzetben : kerék, kerékkulcs, emelő. Ha ráérsz: kesztyű, deszkadarab, bak, ék, gépzsír.
Elvileg mindent, amire szükséged van, meg kell találnod a kocsiban. Nálam például a csomagtartóban van:
Kesztyűs jégkaparó, láthatósági mellény, gumipók,
Karton/ hullámpapír- mert az mindig jó-, táska bevásárláshoz, burkolat alá rejtve elsősegély láda,
még több papír és gumipók,
valamint papír XD, tűzoltó készülék, munkáskesztyű, emelő, lábpumpa- mert a szivargyújtós megmakkant- keresztkulcs- hátha kell valakinek segíteni, ez ugyanis négyféle csavarhoz jó- , tartályos ablakmosó, zöld szütyőben gyalásó- nem tudnak meglepni, fel vagyok készülve mindenre- , műanyag vödörfül- ez érték, valahol találtam, csak elfeledtem kivenni, de majd most (...írás közben jut eszembe, hogy megint ott maradt)-, valamint a sötétkék táskában szerszámok és eszközök, amikkel akár egy számítógépet is meg tudnék javítani...külön bejegyzést írhatnék róla, hogy szerintem mit érdemes a kocsiban tartani a zseblámától a Neomagnolig bezárólag :) Külön kérésre meg is teszem :D Nem mondom, hogy minden felsorolt dolog legyen nálad, de az emelő, a kerékkulcs, a pumpa meg a kesztyű szerintem fontos.
Ami még fontos, az a pótkerék. Nálam a csomagtér burkolat alatt kapott helyet, nálad nem tudom hol, de remélem, te igen...Amikor gumishoz mész, vagy kereket cserélsz, érdemes amúgy erre is rápillantani.
A manőver
Tehát az autó áll a cuccokat előkészítetted. Ha van éked, ékeld ki a kocsit- az emelt kerékkel ellentétes oldalon az átlósan lévő kereket. Következő lépésként lazítsd meg a kiszemelt kerék csavarjait.
Minden csavar minden zár, balra nyit és jobbra zár!
Ez persze nem igaz: az ajtózár a zsanér irányába nyílik, és biztos találkoztál már PéBé palackkal is :) Viszont így mondóka formájában könnyebb megjegyezni, mert a kocsikerék csavarja valóban balra lazul! A képen balra mutatok, de mutathatnék a kulcsra is: ilyet érdemes beszerezned, de csak normális minőségűt! Ha előzőleg gumis tette fel a kereked, meglehet, hogy az arcodra fogsz esni, ha hagyományos keresztkulccsal, vagy a kocsi pipakulcsával akarod a csavarokat meglazítani. Ez egyrészt a gumis trehánysága- levegős ütvecsavarozóval beleveri a csavarokat a helyükre, majd parasztvakítás gyanánt kattint egyet a nyomatékkulccsal- másrészt -főleg vasfelninél- a kenetlen anyagok korróziója miatt fordul elő. Ezért kell majd a zsír, csak érjünk el odáig!Ha esetleg egy csavart nem tudsz megmozdítani, és az út mellett vagy, akkor bajban leszel! Én ezért szeretem magam cserélni a felnire szerelt téli nyári garnitúrát. Persze, az utat a gumishoz pár évente így sem úszom meg, mert néha illik centríroztatni a kereket.
Ugye, ha otthon nem sikerül, az megoldható:
Erőkar és kész! És ha gyenge a karod, vagy épp fényképezel közben, hát használd a lábad!
Tehát a csavarokat meglazítottad. Kihajtani őket majd csak felemelés után kell. A lazítást azért emelés előtt végezzük, mert így az autó súlya biztosítja, hogy nem fog elgurulni, miközben szenvedsz a túlhúzott csavarokkal!
Tegyük fel, hogy a gyári emelőt használod. Ezt minden keréknél csak a megadott helyen tudod (szakszerűen) használni, ugyanis van egy csapja, amit mutatok,
ami a kocsi alján lévő nútba fekszik. Egyébirát használhatóak ezek a gyári emelők, de csak kellő körültekintéssel! Ebben a helyzetben meglehet úgy érzed, hogy jobb lenne térdre borulva imádni az istenedet. Tedd, ha jól esik, -vagy ha süt a nap-, adok is egy tippet: Vedd ki az egyik -nem túl koszos- szőnyeget a kocsiból, és arra térdepelj, így nem annyira lesz poros a vasalt pantallód :) Ha mondjuk jóféle gumiszőnyeged van, megtudhatod milyen érzés volt régen a kukoricán térdelés :D
Amennyiben füves terepen emelünk ilyennel, feltétlen kell valami alá, ami eloszlatja az erőt, különben besüllyed a földbe!
Persze nem mindegy, hogy füves sövény vagy büdös görény: a deszka törékeny! Főleg, ha száraz, és nem szálirányra merőlegesen teszed rá az emelőd piciny talpát!
Amint sikerült megemelni a kocsit annyira, hogy a kerék elemelkedjen pár centire a talajtól, érezni fogod, hogy ez így nem egy túl stabil állapot :)
Út mellett dolgozva némi biztonságot ad, ha a pótkereket betolod az alváz alá. Így, ha esetleg valami úton-módon leszerelt keréknél lebillenne a kocsi az emelőről a felni megvédi valamennyire.
Ha otthon, biztonságban ténykedsz, bakold alá a gépet.
Biztonság kedvéért: Magasabbra emeled a kocsit mint kéne, bedugdosod a faanyagot alá vagy beteszed a bakot, és ráereszted a gépedet, hogy azon nyugodjon. Nem tudatlannak nézlek, de mindent el tudok képzelni :)
Nem kell feltétlenül bak, megteszi gerenda is, viszont óvakodj a törékeny anyagoktól!
Na, ha ez kész, kitekerjük a csavarokat. Nekem ilyenek, neked lehet, hogy anyuka csavarok tartják a kerekeid, sőt, meglehet, hogy kerékőröd is van, ami ha másra nem is, a procedúra megnehezítésére biztos jó...kb mint a kormányzár :D
Ha a kerék nem akarna lejönni, előbb fenn,
majd lenn ütögessük kézzel- akár kettővel a gumit. Ha így sem, meg is rugdoshatjuk, ha rendesen alá van bakolva.
Ha garnitúrát cserélünk, érdemes rájelölni a forgásirányt,
valamint azt, hol volt a kocsin. Én nem szeretem a hagyományos bal-jobb jelölést, így sajátot használok. Kitalálja valaki, mit jelent ez? :D
Jelöléshez lehet kapni gumijelölő krétát vagy filcet, de a felnire alkoholos filccel is felírható a felírandó. Ha sima krétát használsz, az nem lesz tartós.
Gépzsírt prevencióként
Azért, hogy legközelebb kihajthatóak legyenek a csavarkák, érdemes borsónyi gépzsírt nyomni a menetekhez, sőt vasfelninél még akár a felfekvő felületre sem árt az összerozsdásodás megelőzésére.
Arra nagyon figyelj, hogy a féktárcsára semmiképp ne kerüljön, és lehetőleg a gumira se!
Jöhet a kerék. Ha pót, akkor úgy teszed fel, ahogy tudod. Ha szezonális csere, akkor lesd meg, hátha meg van jelölve a forgásirány (ROTATION) gyárilag, vagy más módon, és az alapján szereld!
Dobd fel a kereket a helyére, pozícionáld be a lukakat,
majd hajtsd be a csavarokat, de csak épphogy.
Jobbra záródnak :)
A csavarok meghúzása
Három lépésben érdemes meghúzni a csavarokat, méghozzá átlósan, hogy egyenletesen kerüljön a helyére a kerék. Először, mikor a kerék felkerül, épphogy meghúzzuk őket. Utána átlósan 'könnyű kézzel' szorosra húzzuk mind. Ezután a kocsit leeresztjük a földre, és erősen meghúzzuk a csavarokat, ilyenkor szoktak recsegni is, ez normális. A képen látható kulcs erőkarától nagyobbal NE húzd meg a csavarokat, mert akár meg is lehet őket szakítani! Ha esetleg van nyomatékkulcsod, akkor azt a gépkönyvben megadott Nm-re állítva itt most érdemes használni.
Csavar nyomatékhoz egy pár adat, Csontos Misi jóvoltából:
menetátmérő acél felni könnyűfém felni
10 mm 50-60 60-70
M12/1,25 50-70 60-80
M12/1,5 80-100 100-120
M14/1,5 110-130 120-140
Ezzel már majdnem készen is vagyunk. Ha ékelted a géped, az ékeket ne hagyd ott induláskor :) Ha pótkereket cseréltél, akkor minél hamarabb látogass el egy gumishoz, és járulj hozzá a gazdaság növekedéséhez :)
Ha passzióból :D cseréltél kereket, akkor kb 50 Km megtétele után érdemes ellenőrizni a csavarok szorosságát és ha szükséges, utánahúzni.
Még valami:
Lesd meg a keréknyomást, lehet, hogy alacsonyabb, mint gondolod!
Jó kocsikázást,
vezess normálisan,
a kormány mögött már felesleges sietni!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése