2016. március 26., szombat

Óraszíj készítés

Szimpla óraszíj bőrből

Nincs sok közöm a bőrhöz, mint anyaghoz azon kívül, hogy extra vastag van belőle a pofámon.
Ennek ellenére -vagy éppen ezért- egy régóta áhított dolgot próbáltam ki nemrég, ami pedig az óraszíj készítés bőrből.
Kértem, és kaptam is tanácsot szakembertől, valamint meglestem jópár Jutúb vidió- t, mielőtt nekifogtam a manővernek. Elárulom, hogy nem annyira nehéz a bőrrel dolgozni, mint gondoltam, ennek ellenére komoly feladatra, pl cipőkészítés, nem vállalkoznék :) Viszont aki a te lábadra méretre csinál normális cipőt, attól ne sajnáld a pénzt!

A bőr régóta alkalmazott, fontos anyag. Már az ősemberek is csináltak bőrkalapot a mamutokból, hogy ne süssön a szemükbe a nap, nem is beszélve az ősasszonyok kajmánból készült lábbelijeiről. Egy kajmánból két mamuszt lehet(NE) gyártani, egyet az elejéből, egyet a végéből- de ha lehet, inkább ne bántsátok őket :)
Inkább ilyen mamuszt csináljatok :

Ezek ilyen ECO- friendly cuccok

De térjünk vissza az óraszíjra. Szükséged lesz bőrre. Hogy honnan fogsz szerezni, azt nem tudom, én kaptam, mert jó voltam. Elvben bőrös boltokban, cipőkellékeseknél, esetleg hobbi boltokban lehet találni. Óraszíjnak maradék bőr is jó, ilyet a neten is érdemes lehet keresni.
Ami lényeges, ha szimpla óraszíjat csinálsz, hogy legyen némi tartása a bőrnek. Ami nagyon puha, lágy, az egy rétegben nem lesz jó. Itt ebben a bejegyzésben csak az egyrétegű óraszíj készítését mutatom meg, lehet, majd később lesz folytatás...

Mért is kellene óraszíjat csinálni? 
Egyszerű válaszként azt mondanám, hogy nem kéne. Viszont, ha esetleg egyedi szíjat akarsz, vagy drágának találod a gyári bőrszíjakat, akkor más lehetőséged nem nagyon van. Persze, ha megfelel a kínai poliuretán bőrszíj is a Rolexedre, akkor nincs miről beszélnünk. 

Kelleni fog...
...ugyebár bőrke, mindenféle kések, lukasztó, lehetőleg fémvonalzó, valami táblaféle- amivel megvéded az asztalod-, ragasztó (fa vagy barkács, pl Palmatex), meg még egyebek, amiket a képeken majd láthatsz. 

Ahhoz, hogy normális szíjat tudj csinálni, szükséged lesz sablonra. Ez lehet az óra eredeti szíja, vagy esetleg egy másik szíj, vagy akár ezek kartonpapírból kivágott mása. Ha nagyon ügyes vagy, akár tervezhetsz is magadnak :)

Elsőként kapjuk le az órát az eredeti szíjáról. 
 Az órát- és a csatot- rugós stiftek rögzítik a szíjhoz. Ezek piciny csövek, melyekben van egy rugó, ami kétoldat kiálló pöcköket nyom. Ha ezt megértetted, akkor gratulálok :)
A stifteket oldalról megnyomva- késsel, vagy hasonló eszközzel- tudjuk kiemelni. Vigyázat! Tudnak repülni :)
 Ott középen, látod? Na, az a stift!
 Jobbra látható az eredeti óraszíj, mellette a 'sablon', balra az óra, alatta a bőr. A bőrkének a szebbik fele, amiből többet látsz, az a színoldal. Az óra mellett az a világosabb, 'szőrös' része, az a húsoldal. Ezt valamelyest lehet szőrteleníteni (gáz)öngyújtó lángjával, de nem lesz olyan, mint a színoldal. Amúgy nem is számít, mert a szimpla- egyrétegű- szíjnál ez a rész befelé van, a dupla szíjnál pedig a két húsoldal egymással szemben van ragasztva- varrva.

Kérdezhetnéd, miért cserélem ki az eredti szíjat. Mondhatnám, semmi közöd hozzá, de én szeretlek téged, ezért elárulom: 
1. Akarok óraszíjat csinálni, hogy megmutassam, mert szeretlek :)
2. Az eredeti szíj nekem nem jó. Azért nem jó, mert a bőrszíjas óráknál az óra koronája egészen egyszerüen  zavarja a kezem- főleg vezetéskor. Ezért aztán magamnak- mert szeretem magam- pilótaszíjat csinálok.
(A korona a felhúzó. Elvben azért hordjuk a karórát a bal kezünkön, hogy jobb kézzel fel lehessen húzni. Ez némileg ellent mond azzal, hogy a nőknek jobb oldalon 'illik' mindent viselni, pl női gombolás, övcsat. Persze a mai világban már a tökünkön is hordhatjuk az órát, senkit sem lep meg...viszont az óra védelme érdekében érdemesebb az ügyetlenebb kéz csuklóján viselni)

Csináljuk meg! :)

Felmérjük tehát a sablont a bőrre elsőként.
 Kb- re helyezzük a bőr színoldalára a sablont. Lehetőleg a hibás részeket ne használjuk fel, és figyeljünk, mert hosszabb darabot kell majd vágni, mint elsőre gondoljuk!
 A húsoldalra jelöljük ki a levágandó részt Bíró László József találmányával, golyóstollal :) A golyóstoll amúgy működik az űrben is, ennek ellenére létezik űrtoll, amiben a tintát nitrogén nyomja kifelé... Látod, ma is tanultál valamit :)
Amint azt már említettem, hosszabb darab bőrt kell vágni, mint az eredti szíjunk. Ez azért van, mert a stiftek és csat felfogatásához vissza kell majd hajtani belőle- ez 1,5- 3,5 centimétert jelent pluszban, de le is leshetjük a perfekt hosszt az eredetiről.
 A jelölés mentén, acélvonalzó mellett vágjuk ki a szíjat. Lehet ollóval is, de egyenesen azzal szerintem nehezebb vágni. A vonalzót vágáskor erősen rá kell nyomni az anyagra, különben elmozdul.
Javaslom a próbát! 
Munkánkat megkönnyítendő, érdemes megjelölni a stift leendő helyét.

 Ha megvan a vágás, próbáljuk fel a csatot. Most még kicsit széles (+0,952- 1,056 mm :D ) lehet a szíj, de majd jó lesz :)

 Így fogjuk visszahajtva összeragasztani. Ebbe a lukba megy majd a stift. 

bőr vékonyítása
 Ragasztás előtt a bőrt el kell vékonyítani, hogy ne legyen túl vastag a ragasztott részt. A vékonyításra a terminus technicus a Serfelés. Én ezt most itt késborotvával csináltam, de megfelel bármilyen éles kés, amivel dolgozni tudsz. (Megjegyzem ha valaki egy ilyennel megvágja magát, az úgy fog járkálni utána, mint Sátán a jelenések könyvében: üvöltő oroszlánként :) ) Egyébként a szakemberek ezt serfkéssel csinálják márvány lapon- az ugyanis élezi a kést. Javaslom az éles bevetés előtt a munkafolyamatot kipróbálni! 
Mivel két réteget teszünk egymásra, kb fele vastagságra kell borotválni a bőrt.
serfelés
Vékonyítás után smirglivel kicsit érdesítsük meg a ragasztandó felületeket, hajlítgassuk meg a bőrt, majd kenjük be ragaccsal. Ez lehet bármilyen faragasztó, de nyilván lehet kapni direkt bőrragasztót is. A hajlítást megkönnyíthetjük pici ecsettel pici vízzel :)
 Ahová a stift jön majd, oda nem kell ragasztó. Mindkét oldalt kenjük be vékonyan- figyelve arra, hogy a széleknél nehogy kifolyjon összeállításkor-, majd rövid várakozás után nyomjuk össze és rögzítsük száradásig.
 Érdemes valamiféle kartonpapírral összefogni, 

majd csipeszekkel, vagy ilyen rögzítőkkel szorítani száradásig. Mint minden ragasztásnál, így itt is, a végeredmény minőségét nagyban befolyásolja a préselés ideje és ereje. Ha nem lenne a papír a csipeszek alatt, azok pofája a bőrünön nyomot hagyna. Ez megfigyelhető szado- mazo filmekben is, amennyiben szakmai szemmel figyelünk :)

 Míg az egyik fél szárad, jelöljük majd vágjuk ki a szíj másik felét. El ne felejtsük a hajtási ráhagyást!
A csatnál extra hosszú kell!

Így ni :)
Amint az megfigyelhető, két bújtató is kell majd. 
A két rgasztandó oldalt lehet serfelni, a stift helyénél össze is lehet állítani, a csatnál még nem.
óraszíjhoz
A bújtatóknak vágjunk ki hosszú keskeny szalagot a bőrből. Az egyik bele lesz építve a szíjba a csat mőgé, a másik pedig "szabadonfutó" lesz.
Hosszukat a szíjak közös vastagsága adja majd meg, szélességük ízlésesen tetszőleges.
 A mozgó bújtató hosszának meghatározásához a szíjakat egymás mellé tesszük, és körbe tekerjük rajtuk a szalagot úgy, hogy átfedése legyen a ragasztáshoz. Elmagyarázva bonyolultabb ám, mint csinálva...
 A másik, a csat mögé kerülő bújtató rövidebb, mert annál csak egy 'szíj vatagság' kell, és nincs átfedés sem.

 A bőrök széleit szokás megsütögetni :) Ez némileg tömöríti és egyenesíti a vágott részeket. Lehet forrasztópákával vagy bármiféle felmelegített, sima felületű fémszerszámmal dolgozni. Hő hatására a bőr zsugorodik, majd szenesedik. Próbáld ki! Tedd a kezed a tűzbe :)

 Érdemes próbát végzni, mert ha túl meleg a szerszám, akkor égeti a bőrt, ez pedig nem cél. Én munka közben ki- be húzogattam a páka villásdugóját, hogy ne legyen túl meleg :)

 Ilyen lesz a 'sütés' után.Ezt mondjuk kissé túlmelegítettem :/

A szíj csatos felén jelöljük ki a 'rögzített' bújtató helyét serfelés után,

 majd a szíjakat összefogva- hogy biztosan jó méretű legyen a bújtató- ragasszuk fel.
A szalagok felrakása előtt érdemes a szíj széleit végighúzni a pákával, mert utána már nehéz lesz! Apropó, a széleket - és persze a bőrt is-  lehet cipőkrémmel némileg színezni, sötétíteni. Ha jól tudom, a széleket amúgy valami spéci viaszos anyaggal szokták kezelni a hozzáértők.

A másik bujtatót hasonló módon ragasztjuk csak ennél nem a szíjhoz, hanem magához. A vékonyítás ennél akár el is hagyható, de szebb, ha megcsináljuk.
Valami hasonló lesz a végeredmény :)

Ha megvagyunk- és eddig nem tettük meg- sütögessük meg a másik szíjat is :)

 Utána jelöljük ki a lukak helyét. Sablon alapján könnyen megoldható. Ha magunknak csinálunk szíjat, nem kell az egész lyuksort megcsinálni, elég 2-3 luk is, amiket használunk. Én végiglyuggattam, mert a kiváló élvhajhász címre gyúrok :)

 Lukasztás. Viszonyla kemény felületen kell lukasztani. Nekem nem volt megfelelő méretű lyukasztóm, ezért golyóstollból csináltam. Kiköszörültem a golyót egy kiürült alanyból, majd megéleztem reszelővel. Ez inkább lyukfúró, mert nem ütve, hanem forgatva készíti a lukat.

A csatos részen csak egy lyukra van szükség, ami a csat nyelvének kell. A sablon alapján át lehet jelölni a helyét, de mérni is lehet- középre kell :)

Ezt revolverlyukasztóval is csinálhatjuk. Ez nem egzotikus szerszám, meglehet, neked is van, csak nem tudtad, hogy így hívják :) Egyébiránt a kombinált fogó neve egyetemes fogó, a papagájfogóé pedig autóvízpumpa fogó. Csak, hogy okosodj :) Egyszer majd lesz egy bejegyzés, ahol elárulom minden dolgok valódi nevét, mert nagy az arcom és szeretem fitogtatni a tudásom :D
 Itt annyi a furfang, hogy a luktól kifelé a bőrt át kell vágni. Megjegyzem, hogy a lyukasztás nem elhagyható művelet. Sem a lyuksor sem a csat luka nem készíthető el szúrással vagy vágással, ugyanis akkor a bőr ezeken a helyeken potenciális szakadásnak, repedésnek lenne kitéve. Gondoljunk csak a gátmetszésre. Vagy inkább ne gondoljunk, csak hidd el nekem...

 Eljött az ideje a lukak 'kikészítésének'. Sütögessük meg őket felhevített, sima felülető fémpálcával. Erre alkalmas csavarhúzó vagy ár vagy akár egy küllődarab is. Lehetőleg nagyobb átmérőjű legyen, mint a fúrt lukak. Az árat egyébként- ha valaki nem tudná- bőrök átszúrására használják varrás előtt. Ez tulajdonképpen egy nagy nyeles tű.  

Simítsuk el a stiftek helyeit is belülről, tüzes vassal, hogy azok tudjanak mozogni- illetve majd a szíj tudjon mozogni az órán. Szebb lesz a szíjunk, ha ezeket a részeket kívülről, kevésbé meleg szerszámmal erőteljesen lenyomjuk. Így a stift helye mellett egy szép egyenes vonal leketkezik majd. 

 Itt látszik a 'lenyomás', amit említettem, valamint, hogy a produktum egészen jó lett :)

karóra szíj házilag
Itt meg látszik, hogy baromi jó lett :) Már figyelembe véve, hogy én ehhez nem értek, csak kókányolok :)

Ha én pilóta volnék, 
 Pilóta kekszet majszolnék, 
kezemen komplikált órát hordnék, 
tudnám, merre kószál a szél,
mikor nem fúj épp. 
XD

Szóval mondtam, hogy pilóta szíj lesz, igaz? Mér' nem figyelsz?
A pilóta szíj az, amikor a szíj -és az óratok- alatt bőr van, már a sajátod felett. Azt, hogy ez miért pilóta, nem tudom, de érdekelne. Tudtommal a pilóták nagy komplikált órákat hordanak, amikkel mindenféle számításokat lehet végezni. Igen, igen, azok a mindenféle skálák körben az órákon, azok funkcionálisak. Elvben egy koplett logarléc van rajtuk :) És, hogy tovább okosítsalak: a kismutatók- ha vannak- azok a komplikációk.Ha vannak, de nem mennek, az meg a gaggyerség non plus ultrá- ja :)
Fenti képen látszik, hogyan kreáltam magamnak pilótás részt.

 Figyelembe vettem az óra átmérőjét- természetesen a koronával-, a szíj vastagságát, a csuklómat, a csillag és vízállást, majd Fibonacci úr 'leszármazottja'-ként az aranymetszés szabályait követve megalkottam ezt:

 Irigy vagy, mi ? XD
A két téglalap a bújtató lesz.

 Először lyukak, 

 azután vágás- már említettem, miért.

 Felhevített késsel lesimítottam a bújtatók széleit- ezt amúgy óvatosan, mert kilágyulhat az acél, és kés helyett spaklink lesz :) ...utólag belegondolva ezt nem lett volna szükséges megtenni, mert nem lesznek többet szétszedve a szíj darabjai.

 Egy éjszakára hagytam kitömve a lukakat, hadd alakuljanak. Persze lesulykoltam az egészet, hogy ne deformálódjon.

pilóta óraszíj
 A széleket lesimítottam piszkavassal, és összeraktam.

 pilóta óraszíj karóra
 Egészen elégdett vagyok művemmel. :)
Ha tetszett, csináld utánam, ha nem, építő kritikát szívesen fogadok :)

Bonus track :)

Hogyan kell levenni a karórát, avagy nem is tudtam, hogy nem tudtam :)
Az energiaitalos doboz a csuklód, az óraszíj meg az óraszíj. Látható, hogy szét van kopva. Na és miért?

Azért kérlek, mert így veszed le, mint a vadállat. Kínozod a bőrt! Ha már egyszer olyan vagy, mint a majom- mármint öt ujj van a kezeden és van a többivel szembefordítható hüvelykujjad, nem az arcodra gondoltam- akkor használd normálisan a praclid :)

 Így kell levenni a szíjat! Persze könnyebb, ha a kezeden van és nem kell fényképezni közben :)
Hagyj fel a rossz szokással, és építs új idegpályát az agyadban :)

Áldás, békesség! 
Uff, beszéltem- azaz írtam.

Tartalomjegyzék

Zenék

2 megjegyzés: